Facebookpixeln: Så installerar du den och annonserar effektivt - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Facebookpixeln

Facebookpixeln: Så installerar du den och annonserar effektivt

Har du hört talas om Facebookpixeln, men inte riktigt fattat vad det är och vad man ska ha den till? Lär dig hur använder den för att annonsera effektivare genom att plocka ut målgrupper som är russinen i facebooks kaka av användare.

Facebook erbjuder unika möjligheter för annonsörer eftersom deras användarbas är större än alla andras. Eftersom användarna dessutom är inloggade kan Facebook samla data som gör det möjligt att rikta sina annonser mot väldigt specificerade målgrupper.

Det däremot inte Facebook vet är vad användarna gör på din webbplats. Men det är där Facebookpixeln kommer in i bilden.

Koppla samman Facebook och webbplatsen

Genom att lägga in Facebookpixeln på din webbplats skickar du information till Facebook om trafiken. På det sättet får du “ett samarbete” mellan Facebook och webbplatsen när Facebook får veta vilka användare som besöker vilka sidor.

Det är ingen information du kan koppla till en specifik person. Däremot innebär det att du kan skapa effektivare annonser som Facebook riktar mot personer som sannolikt har ett större intresse av det du vill sälja.

I den här artikeln kommer du att lära dig hur du kan skapa målgrupper av besökare som varit på specifika sidor på webbplatsen. Strax ska jag berätta hur du gör det och även hur du ber Facebook att rikta annonser mot personer vars profil liknar dina besökare.

Är du ovan vid den här typen av marknadsföring kan det nästan kännas lite läskigt att samla data om sina användare på det här viset. Men verkligheten 2017 är att det är väldigt normalt och något som alla aktiva konsumenter på internet måste räkna med. Det finns även positiva sidor eftersom det innebär att man kan skapa innehåll som är betydligt mer relevant för mottagarna än om det varit en mer slumpmässig målgrupp.

Installera pixeln

Oavsett om du ligger i startgroparna för att börja använda den här informationen eller tycker att det låter väldigt overkill för dig just nu (vilket det inte är), så ska du ta och installera pixeln på en gång.

När du vill börja annonsera är det nämligen nödvändigt att ha samlat på sig data, alltså haft besökare på hemsidan under en period. Annars har inte Facebook något att jobba med.

Börja med att gå till AdsManager i Facebook, som du hittar i vänstermenyn när du sitter vid datorn. Gå sedan in på pixlar.

Hitta facbooks pixel

Facebookpixeln består av en kod som du klistrar in i sidhuvudkoden på din webbplats. Ofta finns det färdiga ställen i ditt CMS (webbplatsprogam) där du kan klistra in koden utan att behöva några kunskaper alls.

Har du en webbplats i WordPress finns det färdiga plugins du kan installera. Dom hjälper dig att mycket enkelt få koden på plats (som du till exempel kan hitta här).

Kort sagt kan det låta väldigt avancerat att installera pixelkoden, men i praktiken är det enkelt. Skulle du ändå inte känna dig säker kan du kontakta Sustenta.

Så använder du Facebookpixeln

För att du verkligen ska kunna komma igång och använda pixeln i din marknadsföring ska jag guida dig genom ett exempel på hur du skapar en ny målgrupp av användare som varit inne på din webbplats.

Sedan tar du den målgruppen och ber Facebook att skapa ytterligare målgrupper utefter dessa användares profiler. På så sätt kommer du att nå nya kunder som sannolikt kan vara intresserade av dina produkter.

Det tar ju ett litet tag innan du har fått trafik från pixeln så att du kan använda den för din annonsering, men du kan skapa målgruppen ändå. Bokmärk den här sidan om du vill gå tillbaka och läsa på när det är dags.

Gå först in på Pixlar som bilden ovan visar. Därifrån klickar du på Skapa målgrupp uppe till vänster.

Skapa en målgrupp av data från facebookpixeln

Då kommer det upp en ruta där du väljer vilka som ska vara med i målgruppen. Det kan vara alla som besökt din webbplats, personer som besökt vissa sidor eller sådana som inte besökt webbplatsen på ett tag. Du kan också utesluta personer ur målgruppen efter samma kriterier.

Sedan väljer du hur lång tid tillbaka Facebook ska plocka med besökare i målgruppen. Maximal tid är ett halvår, så trafiken måste vara hyfsat färsk.

Välj webbsidor och tid för datainsamling

Självklart kan det vara bra att ha så aktuell data som möjligt, men det gäller också att ha en viss volym och därför kan det behövas ett par månader tillbaka i tiden.

Döp målgruppen så att det är enkelt att förstå vilka som ingår i den. Längre fram kan du vilja skapa fler liknande. Sen klickar du på Skapa målgrupp.

Nu har du skapat en målgrupp av personer som besökt din webbplats för att bättre kunna prickskjuta dina annonser!

Problemet är att du även vill hitta nya besökare till webbplatsen och nå fler, men det ska vi lösa i nu.

Skapa en målgrupp av lookalikes

Nu har du givit information till Facebook om vilka användare som är intresserade av ditt företag. Nästa steg är att utifrån det hitta fler som bör vara mottagliga för dina annonser, men som ännu inte känner till ditt företag.

Då kommer vi till en av Facebooks absoluta styrkor. Nämligen en enorm bas av användare man har detaljerad information om. Det leder till möjligheten att skapa så kallade lookalikes, användare som liknar dom i din målgrupp.

Så här gör du:

Gå in på Målgrupper som ligger i samma meny som pixlar.

Skapa en målgrupp från din pixelmålgrupp

Där väljer du Skapa målgrupp Lookalike-målgrupp. 

Välj lookalike-målgrupp

Härifrån kan du välja att skapa en ny målgrupp av användare på Facebook som liknar dina befintliga målgrupper. Det du vill göra är att skapa en ny målgrupp med personer som liknar dom som besökt din webbplats – alltså målgruppen vi började med att skapa.

Därför väljer du som Källa den målgrupp som du skapade och sparade i avsnittet ovan (som redan besökt din webbplats). Sedan begränsar du din målgrupp till Sverige, eller något annat land om det är intressant. Välj loolalikes till målgruppen från facebookpixeln

När det sedan är dags att skapa en annons. Då kan du välja att ytterligare smalna av och rikta annonserna mot en region i Sverige eller en specifik stad. Du kan också dela upp målgruppen efter ålder eller kön, men det gör du inte här utan i dina AdSet.

Efter det väljer du “hur lika dina lookalikes ska vara den ursprungliga målgruppen”. Alltså vill du ha den procent som är allra mest lik eller de 10 procent som är mest lika av Facebooks användare i det givna landet.

Ska man välja en stor eller liten målgrupp?

Här gäller det att göra en avvägning. Spontant vill man ha en så lik målgrupp som möjligt, men det gör å andra sidan att den består av färre personer. Särskilt i Sverige som inte är så stort innebär det en del begränsningar när du ska dela upp den i mindre segment som ålder, region och så vidare. Dessa målgrupper kan bli för små för att Facebook ska tillåta annonserna.

Men Facebook ger dig möjlighet att på en gång skapa flera stycken nya målgrupper. Så välj flera procentsatser längst ned som du kan testa senare, till exempel 1, 5 och 10 procent.

Klicka på skapa målgrupp.

Dags att annonsera

Nu har du en ny målgrupp att rikta dina annonser mot. För att använda den skapar du en annons som vanligt i Facebooks Ads Manager.

Läs gärna mer i inlägget 15 saker du måste veta om annonsering på Facebook.

När det är dags att välja målgrupp finns den som ett alternativ under sparade målgrupper.

På samma sätt som för alla annonskampanjer kan du skapa flera AdSet med olika målgrupper. Du kan ju använda dig av samma målgrupp i två AdSet, men välja att begränsa den till män i den ena och kvinnor i den andra. På samma sätt kan du göra med alla andra variabler som ålder, intressen och platser. Precis som för vilken annan målgrupp som helst.

Extra dimension i kombination med annan annonsering

Facebookpixeln kräver ju lite data från besökare på webbplatsen och för att få trafik kan man behöva annonsera. Men genom att tänka lite större kan en typ av annonser hjälpa dig att skapa precis rätt målgrupp för en annan typ av annonser.

Säg att du har säljande annonser i sökresultaten via Google AdWords riktade mot personer som aktivt är ute och letar efter produkter och tjänster som du säljer. Personer som googlar affärsjurist Borås är sannolikt ganska köpbenägna i genomsnitt och bra besökare för en byrå.

Med en bra annons kan du locka till klick till en säljande sida på webbplatsen. Problemet med den annonsen är att den konkurrerar med andra affärsjurister i Borås i sökresultaten. Det potentiella kunden har även ofta letat efter information och kanske redan tagit kontakt med andra byråer.

Det innebär inte att det är ett ineffektivt sätt att annonsera, men om du kan presentera dina tjänster i ett ännu tidigare stadium kommer du att få en fördel mot dina konkurrenter. Det ena utesluter absolut inte det andra, men det är bra att tänka i – så att säga – båda ändar av kundens köpresa.

Nu kan du skapa en målgrupp med lookalikes till alla som besökt din säljsida för tjänster kring affärsjuridik med hjälp av Facebookpixeln. Det innebär att du kan skriva en bra artikel om fördelarna med att anlita en affärsjurist och annonsera den i Facebook mot boråsare. Dina lookalikes har ju inte varit inne på sidan, men har profiler som liknar dom som söker efter affärsjurister.

På så sätt kommer du att effektivare nå ut till personer som kan vara intresserade av dina tjänster genom att kombinera olika typer av annonser och använda den data du får på ett smart sätt.

Sammanfattning: Komma igång med Facebookpixeln

I den här artikeln har vi gått igenom:

  • Vad Facebookpixeln är och vad man använder den till.
  • Hur du installerar pixeln på din webbplats.
  • Hur du använder data från Facebookpixeln för att skapa en ny målgrupp.
  • Hur du skapar en målgrupp med loolalikes för att nå facebookanvändare som liknar dina besökare.
  • Hur du kan använda data från annonser i AdWords för effektivare annonsering på Facebook.

Nu är det bara att sätta igång. Lycka till!

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: