Så gör du för att undvika spamfiltren
Brevlåda med texten

Så gör du för att undvika spamfiltren

Även välgjorda utskick med tillstånd från mottagaren kan fastna på vägen. För att undvika spamfiltren är det viktigt att förstå hur man stryker dom medhårs för att e-postutskicken ska passera. et finns alltså all anledning att stryka spamfiltren medhårs. Den här artikeln går igenom hur du undviker dom.

En rad faktorer avgör om ett mejl anses misstänkt eller släpps igenom för att tryggt landa i mottagarens inkorg. Passerar ditt e-postutskick inte spamfiltren kan det aldrig ge önskad effekt.

Först går jag in lite närmare på vad spam är och hur det stoppas. Efter det kommer nyttiga tips på fallgropar och hur du kan undvika spamfiltrens misstänksamhet. Allra sist kommer “7 tips för att inte likna en spammare.

Vad är spam?

Spam är i grund och botten oönskad och irrelevant e-post som skickas till ett antal personer på en gång från en lista (i bulk).

Spamfilter och andra mjukvaror kan ju inte alltid veta vad som är relevant och önskad e-post för varje enskild mottagare, men dom kan göra kvalificerade gissningar baserade på erfarenheter.

Vilka kriterier spamfilter använder sig av styrs inte av någon universell standard. Ett utskick som passerar ett filter kan därför fastna i ett annat. Seriösa spammare utvecklar också sina metoder, därför måste även grindvakterna göra det.

För att undvika spamfiltren gäller det att ta sig förbi grindvakterna.

Spamfilter är inkorgens grindvakter.

Dom flesta spamfilter använder sig av ett poängsystem. En uppsättning av kriterier ger olika poäng. E-post söks igenom och poängbedöms. Dom mejl som når en viss summa klassificeras som spam och går till skräpposten istället för inkorgen. Eller ännu värre, hindras från att komma fram helt och hållet.

Det finns lagar och regler vars syfte är att minska spam och hålla oseriösa aktörer borta, men här artikeln handlar om att rent praktiskt undvika att klassificeras som spammare och inte juridiken.

Här kommer nio tips på vad du ska tänka på för att undvika spamfiltren.

1. Börja skicka e-post direkt

Ligg inte och vila på hanen för att skjuta iväg en stor kanonad med e-post. Vänta inte på att prenumerantlistan ska växa till sig innan du börjar med dina utskick.

Dels kan det vara bra att börja bygga relationen medan prenumeranterna har dig i färskt minne. Ett annat viktigt skäl är att värma upp spamfiltren. Plötsliga massutskick är en varningssignal till filtren att det kan vara någonting misstänkt i görningen.

Motsatt är det inte särskilt troligt att en spammare sakta bygger upp sin lista. Det vet filtren.

2. Se till att ha mottagarens tillstånd

Det är lockande att samla på sig så många e-postadresser som möjligt. Men det finns en fara i att göra det allt för lättvindigt.

Ser du som ett ändamål att nå fram till så många personer som möjligt? Eller är viktigare att använda e-posten för att stärka relationen mellan mottagarna och dig eller ditt företag?

Är det inte bara kvantitet du är ute efter så räcker det kanske inte med att mottagarna bara ger sitt tillstånd till att du kontaktar dom. Det är även bra att leverera vad dom förväntar sig.

Registrerade dom sin e-postadress med löfte om tips & trix för att få mer nytta av sina produkter så förväntar dom sig inte reakampanjer. Har du tänkt göra utskick med reakampanjer så var tydlig med det redan från början.

Förutom att du riskerar oengagerade prenumeranter, som i sig kan vara ett problem vi kommer till lite senare, finns risken att anmälas för spam. Då kan det bli betydligt svårare att undvika spamfiltren på längre sikt.

3. Håll dig till schemat

Spamfilter gör inte bara sina egna utredningar. Dom tar även in tips från detektiven allmänheten, alltså mottagarna av e-utskicken.

Dom flesta får alldeles för mycket e-post och det gäller att stämma i bäcken för att inte viktiga meddelanden ska drunkna. Om dina utskick kommer för ofta eller för sällan ökar risken för att någon markerar dom som skräp.

Det är inte ovanligt att någon som fått tillåtelse att skicka e-post överutnyttjar förtroendet och skickar flera mejl i veckan. Har du inte en väldigt stark relation till mottagaren är det troligt att det kommer bli för mycket efter ett tag och avsändaren markeras som skräp. Detta trots att den intensiva kontakten kanske var välkommen i början.

Omvänt kan det vara bra att göra sig påmind ibland. Annars finns risken att mottagaren helt enkelt glömmer bort sin tillåtelse att ta emot utskick och markerar dig som spam. Vad som är ett bra intervall finns det inget standardsvar på, det viktiga är att vara relevant och att utskicken ger ett värde till dina prenumeranter.

Har du inte skickat e-post till din lista inom ett halvår kan det dessutom krävas ett nytt godkännande från dina prenumeranter.

4. Engagera dina prenumeranter

Det finns självklart många goda skäl till att ha engagerade prenumeranter som tar del av ditt innehåll. Ett av dessa är att spamfilter tittar på responsen från dina utskick.

Har du ett stort antal inaktiva prenumeranter kan det vara en idé att plocka bort dom från listan, eller fundera på hur dom kan bli mer aktiva. Annars är risken att  resan till inkorgarna även för dina aktiva prenumeranter blir allt snårigare.

5. Klipp-och-klistra kan röra till det

Spamfilter är känsliga för dåligt skriven HTML-kod. Även om du inte är inne och pillar i koden själv kan du råka röra till den. Bland annat kan urklipp från ett ordbehandlingsprogram tar med sig formatering när det klistras in i e-postutskicket.

Collage på en vägg

Var försiktig med att klippa och klistra in text i e-postutskick.

Det gör att HTML-koden inte ser så bra ut, vilket spamfilter kan reagera på.

6. Testa utskicket

Det finns verktyg som kan testa ditt utskick innan det går iväg. Då får du en indikation om det riskerar att hamna i spamfiltren och du får en möjlighet att rätta till det.

Att regelbundet kolla utskicken är också bra långsiktigt för att undvika spamfilter så att du inte bygger upp ett dåligt rykte hos dom.

7. Håll koll på ditt IP-nummer

Spamfilter vill veta var e-posten kommer ifrån. Därför är det inte bra att göra utskicket från ett dynamiskt IP-nummer som är svårare att spåra.

Statiska IP-nummer kan få dåligt rykte och svartlistas om det skickas mycket spam från dom. Skickas ditt utskick från ett svartlistat IP-nummer blir det betydligt svårare att komma förbi spamfiltren.

8. Se upp för e-postbrandväggar

Stora e-postleverantörer använder egna brandväggar för att stoppa oönskade utskick. Eftersom dom även tipsar varandra är det bra att försöka undvika att störa dom.

Det hjälper inte att undvika spamfilter om du fastnar i brandväggen.

Det gäller att ta sig förbi brandväggarna också.

Skickas ett utskick till många mottagare samtidigt på samma företag kan det göra att brandväggen reagerar och skickar det rakt ned i skräpposten.

9. Skrik inte ut budskapet

Ett allmänt råd är att e-post som skriker efter uppmärksamhet ses som misstänkt av ett spamfilter. Bra och kvalitativt innehåll är bättre än dåligt. Specifika ord är inte det stora problemet, men det kan vara bra en idé att inte skriva “viagra” för många gånger.

Bra innehåll handlar inte bara om själva texten. Spamfilter är också mer intresserade av hur exempelvis koden är uppbyggd. Men eftersom den här texten inte har som syfte att avslöja spam är det kanske inte så relevant att lära sig för någon med goda avsikter.

Här är några konkreta fällor att se upp för när du gör innehållet till dit utskick:

7 tips för att inte likna en spammare

1. Undvik att skriva med stora bokstäver och att använda en massa utropstecken . Även för stora typsnitt bör undvikas. (Däremot är det bra att undvika för liten text eftersom det minskar läsvänligheten på mobilen.)

2. Tona ned och undvik  uppmaningar som “klicka här” och “sista chansen”.

3. Variera språket så att inte ämnesraden repeteras identiskt på flera ställen i texten och i länkar.

4. Använd helst ljusa färger. En stark röd färg till exempel är ett billigt knep för att dra till sig uppmärksamhet som spamfilter kan reagera på.

5. För mycket bilder i förhållande till textmassan kan göra spamfilter misstänksamma. Eftersom inte spamfilter kan läsa bilder är dom inte så omtyckta. Du bör också ge bilderna en alt-text, alltså en text som beskriver bilden för en mottagare som inte kan se den.

6. Använd bara dom länkar du behöver och ge dom en beskrivande text i HTML för att inte verka konstiga.

7. Skriv inte ordet “test” i ämnesraden. Det har visat sig göra att e-post inte når igenom filtren.

Det var allt. Lycka till med nästa utskick!

Foto (featured): Message to the mail man av Gajman, CC BY 2.0
Foto (vakt): Pixabay, CC0
Foto (klipp&klistra): Stallo, CC BY-SA 2.0 (cropped)
Foto (spindel): Spider av GaNaaOU, CC BY 2.0

Lämna en kommentar