Fallstudie: E-posten jämfört med annan direktmarknadsföring

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

E-post och andra medier

Fallstudie: E-posten vs. andra kanaler

Jag tänkte presentera en liten fallstudie för att visa på skillnaderna mellan några olika marknadskanaler för direktmarknadsföring om man vill nå en genomsnittlig konsument.

För att göra det hela mer konkret så kan jag avslöja att konsumenten är jag själv.

E-posten…

Min hotmailadress har jag haft i 15 år och kommer ha kvar den under överskådlig framtid. Är det ett privat ärende så är det den jag lämnar. Gäller det företaget så lämnar jag kanske jobbmejlen och då kan du nå mig på den e-postadressen så länge vår relation är relevant, alltså så länge som jag är kvar på samma arbete.

Jag kollar mejlen med jämna mellanrum. Liksom dom flesta ett par gånger om dagen, dom flesta dagar och aldrig mindre än ett par gånger i veckan. Sedan e-posten flyttade in i min smartphone blir det mer frekvent än tidigare.

Jag missar väldigt få mejl och jag läser åtminstone avsändare och ämnesrad, men jag öppnar långt ifrån alla.

…jämfört med sociala medier

Liksom många andra är jag periodare på Facebook och det finns inget socialt medium man kan vara säker på att nå mig över tid.

Jag är inte så förtjust i att gilla företagssidor på Facebook eftersom jag inte vill att det ska vara offentligt för hela mitt nätverk. Däremot lämnar jag ut min e-postadress om det känns seriöst och det är enkelt att avregistrera sig.

E-posten är det bara jag som ser och min relation med företaget är mellan oss två. Dessutom finns det ofta inget val eftersom e-posten krävs för att skapa ett konto, beställa en vara, eller vad det nu kan vara.

…jämfört med gammelpost i brevlådan

Du kan ju välja att skicka brev med vanlig post till mig istället. Förutom att det är mycket dyrare har jag bytt adress flera gånger och eftersändningarna har upphört. Men uppdaterar du adressregistret är det ett alternativ.

Vill du att jag ska besöka hemsidan är posten däremot inte den bästa vägen eftersom man inte kan klicka sig vidare från ett brev. Du kommer inte heller att få veta om utskicket har intresserat mig eller inte eftersom posten till skillnad från e-posten inte ger detaljerad statistik.

…jämfört med telefon

Slutligen kan du ju välja att ringa mig personligen eller göra ett besök. Kostnaden för det går inte att jämföra med ett mejl.

Dessutom är det stor risk att du fångar mig i ett ögonblick när jag inte sitter bra till för att prata. Eftersom jag liksom många andra vill göra ett par googlingar innan jag slår till så kommer du ändå aldrig att få ett avslut direkt i luren, vilket ofta telefonsäljare vill ha.

Nummer som med stor sannolikhet innebär ett försäljningssamtal svarar jag inte på om jag är i farten. Appen Truecaller berättar för mig om så är fallet.

Ett ytterligare problem med telefonförsäljningen är att den höga kostnaden och det tuffa uppgiften ofta leder till att det är nya och oslipade säljare som ringer. Det gör att kvaliteten på samtalen inte alltid är så hög. E-postutskick kan göras med samma kvalitet till alla kunder.

Och framför allt…

…utesluter inte valet av en annan kanal att man att man även skickar e-post!

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: