Din vassaste kniv i lådan (ja, det kan vara förvånande) - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

E-posten är vassaste kniven i lådan

Din vassaste kniv i lådan (ja, det kan vara förvånande)

Alla företag borde arbeta strategiskt med e-posten som en viktig väg ut till sina kunder! Nej, det är inte riktigt så enkelt att alla måste använda den. Men du ska åtminstone ta ett genomtänkt beslut innan du avstår, som baserar sig på kunskap istället för en magkänsla att annat känns hetare. Myter om e-posten kan göra att du kastar bort den vassaste kniven lådan.

E-posten har varit med ett tag och många är vi som har svettats med sprängfyllda inkorgar. Själv prenumererar jag på många nyhetsbrev från marknadsförare som skickar mycket e-post (av en anledning) och kan ha 2.000 oöppnade mejl.

Ändå påstår jag att e-posten är ett fantastiskt verktyg som alla noga borde överväga och som få verkligen utnyttjar på ett bra sätt!

Jag hävdar att det beror på okunskap kring en tjänst som vi trots allt arbetat med ganska oförändrat sedan den digitala evolutionens första organismer kravlade sig upp ur vattnet.

Därför är e-posten unik i marknadsföringen

Det finns två grundläggande fakta som gör att e-posten är intressant att titta närmare på för att använda som en naturlig del av din digitala marknadsföring:

  1. I stort sett alla har en inkorg.
    Väldigt få klarar sig utan en brevlåda på nätet. Det understryks av undersökningen Svenskarna och internet 2016. Det finns många vägar att nå ut till kunderna, men det går inte ens att skaffa ett konto på sociala medier utan att ha en e-postadress. E-posten används av allaVi använder e-posten minst lika mycket som vi alltid gjort. Eftersom en allt större del av vårt liv flyttas ut på nätet kommer knappast e-postens betydelse minska innan det kommer en tjänst som faktiskt kan ta över rollen.
  2. E-posten som kommunikationsmedel ägs inte av någon.
    Det kanske inte låter så viktigt spontant, men är en väldigt viktig faktor om du vill bygga upp en relation till dina kunder och slippa obehagliga överraskningar där spelreglerna ändras över en natt. Kommer du ihåg att vi inledde kursen med just det? Läs gärna igen om faran att vara beroende av andras kanaler. 

Skillnaden mellan att mejla och att e-postmarknadsföra

E-postmarknadsföring som företagare, som vi pratar om här, skiljer sig från den e-post du skickar från jobbmejlen.

Vem som säger “skicka e-post” numera egentligen? Vilket mossigt uttryck, man säger väl mejla?! Berättigade frågor.

Däremot kan uttrycken användas lite olika. E-post är en teknologi för att kommunicera med varandra över nätet. När man använder den teknologin som en kanal för att i marknadsföringssyfte strukturerat nå en större grupp av människor är uttrycket “skicka e-post” bättre.

Mejlar gör man med kollegorna från jobbmejlen, eller så mejlar man för att fråga när leveransen av nya barnvagnen kommer. Alltså, när du skickar e-post till vardags är mejla ett bättre uttryck.

Statistiken talar för e-posten

Det finns inget som säger att det ena utesluter det andra. Visst kan man vara aktiv på Facebook, Instagram och söka en dialog med kunder på Twitter eller LinkedIn

Men den här kursen handlar inte om vad man kan göra, utan hur du lägger en stabil grund för din digitala marknadsföring. Tiden räcker sällan till allt och det är därför e-posten kommer först.

Det finns mängder av statistik som talar om att e-posten är ett effektivt verktyg för marknadsförare. Här kommer ett par fakta:

  1. Över 90 procent av alla e-postutskick når mottagaren.
    Det är en väldigt hög siffra. Dom flesta går regelbundet igenom sin inkorg. Oavsett om din e-post blir läst eller inte så syns din avsändare. Kan du skriva bra ämnesrader har du därmed en god chans att utskicken blir öppnade också. Detta kan jämföras med ett inlägg på företagssidan på Facebook som i genomsnitt syns i ett par ynka procent av gillarnas flöden (om man inte betalar för det).
  2. ROI (alltså återbäringen på investeringen) är väldigt hög jämfört med annan jämförbar marknadsföring.
    Undersökningar har visat så höga siffror som 38 kronor tillbaka på 1 satsad krona. Så höga siffror måste man inte komma upp i för att det ska värt att fundera på e-posten som marknadsföringsverktyg.
  3. Kunder vill helst bli kontaktade per e-post av företag, om dom själva får välja. Så många som över 70 procent av konsumenterna föredrog e-posten som kanal att bli kontaktade av företag i en undersökning. Varför inte lyssna på kunderna? Folk öppna sina kommersiella meddelanden när dom har tid och är på humör istället för att bli störda när dom gör något annat. Det är ju ganska bra även för företagen trots allt.
    70% föredrar att kontaktas via e-post

5 myter som ger dig chansen

Det är ju ganska märkligt ändå. Om man pratar med folk i allmänhet om e-postmarknadsföring får dom något skeptiskt i blicken. Detta trots att det uppenbarligen är en effektiv kommunikationskanal.

Lyssnar man på marknadsförare däremot (som sitter på fakta och massor av erfarenhet) så är det knappast någon som inte pratar om e-posten som ett självklart verktyg i verktygslådan för att nå kunderna.

Bra marknadsförare är noga med att leverera värde och kundnytta i sin e-post. Därför får dom resultat och även positiv respons på sin marknadsföring. Folk i allmänhet får en massa skräp i inkorgen som pumpas ut av dåliga marknadsförare, eller snarare inte marknadsförare alls, som tar chansen att sprida sitt budskap på ett billigt sätt.

Jag är övertygad om att det bygger på 5 vitt spridda myter som gör att många undviker att använda e-posten. Det håller tillbaka dina konkurrenter och gör att du kan ta ledningen genom att sticka hål på dom (läs ett längre blogginlägg om myterna här):

  1. Myt: Ingen vill väl ha en massa spam!
    Verklighet: Nej, jag vill inte heller ha spam. Därför gäller det att få mottagarens godkännande först. För att få det måste man anstränga sig och skicka något av värde.
  2. Myt: Alla får redan så mycket reklam!
    Verklighet: Det stämmer till viss del. Tyvärr blandas reklam, marknadsföring och spam ihop. Återigen gäller det att faktiskt ge mottagarna något dom tycker är intressant, kul eller värdefullt på något annat sätt.
  3. Myt: Mina utskick drunknar ändå i inkorgen!
    Verklighet: Ingen marknadsföring når alla. Även säljare som knackar dörr har problem att nå fram. Men om din kommunikation går ut på att skapa en relation, och lyckas med det, så kommer du att nå fram till ganska många. På rätt sätt dessutom så att det stärker ditt varumärke.
  4. Myt: E-posten är omodern!
    Verklighet: E-posten har varit med väldigt länge i den digitala världen och funkar ungefär på samma sätt fortfarande. Däremot har den överlevt och klarat omställningen till mobilen galant (över hälften av all e-post öppnas på en smartphone). Alla har en inkorg och det är vår brevlåda på internet, som faktiskt tar över mer och mer från den vanliga brevlådan för vanlig post. Ingen annan tjänst står redo att ta över på allvar.
  5. Myt: Jag har ju redan en facebooksida, det räcker att få följare till den!
    Verklighet: Du äger din e-postlista. Facebook äger dina gillare och bestämmer reglerna. Villkoren för att skicka e-post till dina prenumeranter är en överenskommelse mellan er direkt. Oavsett om det nu är ett nyhetsbrev en gång i månaden eller rabattkuponger varje förmiddag.

Ok, så vad ska e-posten användas till

Det har nog framgått att e-posten kan vara värt att titta lite närmare på för att använda i den digitala marknadsföringen. Då kommer man till frågan vad den ska användas till?

Oavsett vad det du tänker lägga dina resurser på i form av tid, pengar och energi för att nå ut till dina kunder är det bra att ha strategi och ett mål för vad du vill uppnå. Fundera på vilket sätt e-postutskick kan hjälpa dig att nå dina affärsmål. E-posten är en pusselbit i den digitala marknadsföringen och ska då gärna ha en tydlig roll.

Men tänk dig att du har ett nyhetsbrev som går ut till dina kunder och andra som är intresserade av vad du som företagare kan och gör. Se till att lära dina prenumeranter någonting dom har nytta av, underhåll eller informera.

En coach kanske inspirerar, en revisor kan informera om tips eller regler, en serietecknare kan skicka en rolig bild. Satsa på din grej och vad du tror att dina kunder uppskattar.

Ge ett värde till prenumeranterna

Gör ditt bästa för att ditt avsändarnamn ska vara välkommet i inkorgen varje gång. Då kommer du att sakta bygga upp en relation och en trovärdighet som företag eller varumärke. Dina kunder kanske handlar en gång om året. Men istället för att bara dyka upp när du vill sälja så gör du dig påmind regelbundet och då kommer dina kommersiella erbjudanden mycket mer naturligt för mottagaren.

Ge prenumeranterna nått bra. Foto: David Goehring, CC BY 2.0

Ge prenumeranterna nått bra. Foto: David Goehring, CC BY 4.0

En e-postlista kan vara bra till mycket mer än ett nyhetsbrev. Även om den inte används regelbundet ger den en väldig effektiv möjlighet att snabbt och smidigt nå ut till många.

Att göra utskick genom din e-posttjänst istället för att kopiera in e-postadressser från ett excelark till din vanliga jobbmejl har stora fördelar. Det blir snyggare, du får statistik på vilka som tagit del av innehållet och du kan lägga till olika data för att segmentera utskicket med ett knapptryck, till exempel efter ort eller intresse.

Det går även att arbeta smart med automatisering, något du också kommer att lära dig i senare avsnitt.

Regler och rekommendationer för att skicka e-post

Först och främst kräver e-posten ett samtycke från mottagarna, alltså att dom givit sitt godkännande att ta emot mejl från ditt företag. För det första får man rent juridiskt inte skicka reklam till privatpersoner hur som helst. Det är inte lika hårda regler för att skicka till företag.

Oavsett om man gör det enligt reglerna eller inte så är det betydligt mer ineffektivt att sända utskicken till personer som inte vill ha dom. En del företag arbetar med köpta listor med e-postadresser. Mottagarna kan visserligen ha gått med på att ta emot e-post, kanske via en sådan där klausul man kan klicka i “jag vill även ha erbjudanden från våra samarbetspartners“.

Har mottagarna däremot aldrig tidigare hört talas om ditt företag och det är uppenbart att du bara är ute efter att sälja så är risken stor att du irriterar och dessutom blir rapporterad för att skicka spam. Då blir det betydligt svårare att få utskicken genom spamfiltren i framtiden.

Sannolikt kommer du inte heller få en särskilt bra effekt.

Så undvik köpta listor och tänker du ändå göra det ska du akta dig för att bara se e-posten som en billig kanal att pumpa ut ett krängigt budskap. Ingen blir glad av det. Behandla mottagarna med respekt. Tänk på myterna om e-posten!

Så kommer du igång själv

Nästa avsnitt handlar om att själv komma igång med din e-postmarknadsföring. Vi går igenom hur du skaffar en ESP, alltså en tjänst för att genomföra e-postutskick. Din vanliga e-postklient (programmet du använder för att skicka jobbmejl) är nämligen inte en bra idé att använda.

Du kommer även att få en kickstart om du vill komma igång med ett nyhetsbrev eller kanske bara gå igenom ett du redan har för att det ska bli så effektivt som möjligt.

Sustentas blogg finns det massor att läsa om e-postmarknadsföring, inget ämne har det skrivits så mycket som. En bra checklista för hur e-postmarknadsföring fungerar hittar du här.

För att få hjälp med att komma igång har även Sustenta ett par färdiga paket. Men annars får du hjälp att komma igång själv i nästa avsnitt.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: