Snygga loggor: Designerns 12 bästa tricks - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Designa en logga tips hur du gör

Snygga loggor: Designerns 12 bästa tricks

Designern Sofia Bodare bjuder på exempel på snygga loggor och sina 12 bästa tricks om du vill ta fram en egen.

Designen av loggan är en viktig del av ditt varumärke, eftersom det är en symbol som kan hjälpa dig att bygga förtroende och att kommunicera ditt företags identitet. En snygg logga är så mycket mer än bara en bild med ditt företagsnamn.

Ofta är ju just loggan både det första och mest återkommande intrycket som din omgivning får av ditt företag, så därför är det viktigt att din logotyp gör sitt jobb rätt!

Designern och företagaren Sofia Bodare tog fram Sustentas nya logga. Nu delar hon med sig av sin kunskap och tricks för den som själv vill ta fram en logotyp.

7 steg till succéloggan

Okej, så vad är då den vinnande formeln för en perfekt logga? Även om mycket handlar om kreativitet och känsla för färg och form finns några grundläggande designregler du kan tänka på.

Din logga ska…

1. Funka i både färg och svartvitt

Kolla så att logotypen ser bra ut även i svartvitt, till exempel om en kund skulle printa ut din faktura. Ser det inte bra ut kan du justera färgerna eller skapa en extra, svartvit variant att använda när det behövs. Så har exempelvis Amnesty gjort.

Amnestys logga passar i både färg och svartvitt

2. Synas bra mot olika bakgrunder

Förmodligen kommer du då och då vilja lägga din logga ovanpå en bild eller andra icke-vita bakgrunder. Testa hur det ser ut – kan man se loggan tydligt om den ligger ovanpå en bild med flera färger?

Så här kan en logotyp se ut som funkar bra på vitt men försvinner helt med mer komplexa bakgrunder.

Exempel på logotyp med komplex bakrgund

3. Funka i olika storlekar

Din logotyp kan komma att synas i många olika sammanhang, allt ifrån storformat på skyltar, till pytteformat på visitkort, hemsidemenyer och etiketter. Därför behöver du en logga som inte har för små detaljer utan ser snygg ut i alla storlekar. Nike är ett toppenexempel!

Nikes logga funkar i olika storlekar

Är din logga ett gränsfall? I så fall är det smart att skaffa en miniatyrvariant av din logga, en avskalad och enklare version av din design, som matchar fullstorleken. Kanske helt enkelt ditt företags initial, eller bara en symbol?En logotyp som använder olika varianter

4. Lyfta fram vad ditt företag gör

Din logga är din chans att visa direkt med en bild vad ditt företag gör. Sushirestaurangen Raw gör det på ett föredömligt sätt – här kan du gå förbi restaurangen på andra sidan gatan och direkt förstå vilken sorts mat de serverar.

Logotyp som visar vad dom gör

5. Förmedla rätt känsla

Logotypen ska inte bara förmedla vad du gör, utan också hur du gör det. Rätt färg, form och typsnitt kan göra mycket för att skapa den känsla du vill att ditt varumärke ska stå för, så välj med omsorg! Till exempel kan handskrivna typsnitt, runda former och rosa eller pastelliga färger ge ett mjukt och positivt intryck, medan raka typsnitt, avskalade former och blå, grå eller svarta nyanser förmedlar seriositet och förtroende.

Två exempel på hur man kan skapa känsla i en logga: SheMoves står för andlighet, glädje och dans, medan Arctic Creative Consulting vill förmedla kreativ professionalism.

två loggor med känsla

6. Vara lagom detaljerad

Less is more! Håll helst smådetaljer och häftiga effekter på ett minimum. Många företag väljer till och med att förenkla sina gamla logotyper eftersom det ger ett tydligare budskap och en mer igenkänningsbar och tidlös logga. Se bara vilka förvandlingar Apple och Shell har gjort genom åren:

logotyper som ändrats över åren

7. Tala till din målgrupp

Testa din logga på andra personer, gärna såna som tillhör din målgrupp. Fråga dem vad de tror att företaget sysslar med och vilken känsla de får när de ser loggan. Det kan hända att de får helt andra associationer än du!

Det ena av de här två chokladmärkena har kvinnor som målgrupp, och det andra män. Ganska tydligt, eller hur?

loggor med feminin och maskulin touch

Så fixar du loggan själv – 5 enkla steg

Alright. Nu har vi alla regler på plats. Men hur GÖR man då för att skapa den perfekta loggan? Här är genvägarna du kan ta för att fixa en enkel och snygg logga själv.

1. Skaffa rätt programvara

Professionella designers använder oftast Illustrator för att designa loggor, men det finns billigare alternativ som kan göra ett helt okej jobb. Photoshop funkar, liksom gratisprogrammet Canva. Skaffa något av de programmen och bekanta dig med det innan du sätter igång.

2. Hitta ett bra typsnitt

Ett, eller max två typsnitt kan du använda i din logga. Fastnar du inte för något av de standardtypsnitt du har finns det tusentals andra att välja på via exempelvis Google fonts eller Fontsquirrel.

I loggor ser det ofta bättre ut att använda så kallade sans serif-typsnitt, alltså bokstäver utan ”fötter”, snarare än serif-typsnitt.

Välj serif eller sans serif

Om du använder två typsnitt kan du gärna kombinera ett mer uttrycksfullt typsnitt, kanske i handskriven stil, med ett mer neutralt i sans serif. Testa dig fram med olika typsnitt, kombinationer och färger!

Soulfly logo om att göra sin egen

3. Vill du ha en symbol?

En enkel, textbaserad logga räcker långt, och det är inget måste att använda symboler. Men vill du ha
en symbol finns mängder av färdiga illustrationer att ladda ner på exempelvis Vecteezy.

Använd en symbol

4. Gör loggan i så stort format som möjligt

När du har valt typsnitt och/eller illustration och ska mecka ihop allting, gör det i så stort format som möjligt. Du kan alltid förminska loggan senare och spara den i olika storlekar för olika ändamål.

Obs! Om du vet från början att du kommer använda loggan i tryck, till exempel på visitkort, skyltar eller kläder, behöver du i regel ha filen i så kallat vektoriserat format. Det är ett format som går att förstora eller förminska hur mycket som helst utan att loggan blir pixlig. Vektorformat är knepigt att göra på egen hand, så i såna fall är det bäst att vända sig till en expert.

5. Spara loggan i .png-format

Det är ett filformat som är väldigt användbart i digitala sammanhang eftersom det ger loggan en genomskinlig bakgrund (i stället för vit). Då kan du på ett snyggt sätt placera loggan ovanpå bilder och andra icke-vita bakgrunder utan att det blir en box runt loggan.

Skillnad på png och jpg

Lycka till med ditt loggabyggande nu! Och kom ihåg att logotypen är ditt företags ansikte – så se till att skaffa dig ett snyggt sådant 😉

Om du inte vill göra loggan själv

Passa på att skaffa en proffsdesignad, personlig logga designad av Sofia Bodare om du inte hinner eller riktigt har känslan för att göra jobbet själv.

Läs mer om Sofias Bodares tjänster här. Du kan även se snygga loggor som hon har designat.

Om författaren Sofia Bodare

Sofia Bodare driver företaget Soulfly Design som bland annat hjälper nya företag att kickstarta sin verksamhet med hjälp av webbkurser. Hon hjälper också till att paketera företaget snyggt med webbdesign, logotyp och grafiskt material. Sofia gästbloggar på Sustenta för att dela med sig av kunskap som företagare kan ha glädje av.

följ mig på: