Ett dåligt exempel - som borde varit bra - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Kaffekopp från Seagates kampanj

Ett dåligt exempel – som borde varit bra

Ibland är det skönt med riktigt dåliga exempel för att det ska bli tydligt hur man inte ska göra. Kampanjen jag fick från Seagate var definitivt inte bra.

Nyligen hyllade jag ett riktigt bra exempel från ett liknande utskick när WooCommerce gjorde mig glad med ett skolboksexempel i bra uppföljning.

Nu ska jag istället gå igenom ett annat uppföljningsmejl från ett stort företag som gjorde det lika dåligt. Men av en slump upptäckte jag att dom även hade skickat ett riktigt bra.

Jag kommer till det…

Ett par dagar efter att ha köpt en ny extern hårddisk för att ta backuper kom det ett mejl.

ett mejl från Seagate

Att ämnesraden var rätt dåligt tajmad må vara hänt. Att man missar att den svenska sommaren har passerat sin höjdpunkt går att köpa. Att det dessutom stormat och regnat i på alla Göteborg ett par veckor hade varit bra att spela på, men knappast klandervärt att utländska företag inte vet.

Våra svenska semester- och väderförhållanden borde inte Seagate ha koll på. Däremot borde dom veta vilka affärer vi har gjort med varandra!

Jag hade ju precis köpt en sån där Back Up Plus Slim Portable Driver. Visserligen inte direkt från Seagate, men det var hos dom jag registrerade den online och därför nu fick e-post.

Kul med rabatt för dom som köper efter mig!

Går man sedan till själva kampanjen blir det inte bättre.

mejlet från seagate

Jag erbjuds alltså ett kampanjpris. Förutom 5 dollar rabatt är det amerikanska priset ungefär halva priset mot det jag betalade i min svenska e-handelsbutik.

Kanske hade jag blivit sugen på att köpa en till, kanske en blå. Men eftersom den fria frakten är med lastbil från USA så känns det verkligen inte relevant.

Det här är ett riktigt bra exempel på hur irrelevant och störande e-postmarknadsföring kan vara. Om man bara pumpar ut sina kampanjer blir det lätt så här.

Problemet för Seagate är att jag knappast kommer att öppna deras mejl i fortsättningen och funderar på att helt avregistrera mig från deras lista.

men…

…det var bara slarv

Först när jag skulle sätta mig ned och skriva ett inlägg om den usla kampanjen hittade jag ett till mejl från Seagate (även marknadsföringsnördar missar mejl), vilket gör det ännu mer intressant.

Ett par dagar tidigare hade jag fått ett riktigt bra uppföljningsmejl från Seagate. Detta som en uppföljning på efter att ha registrerat min nya hårddisk och skaffat ett konto för att kunna ta smidiga backuper.

amnesraden för ett mejl fran seagate

Tittar man i innehållet i mejlet ser man att dom visste vilken typ av produkt jag hade och att jag var en nybliven kund!

Seagates första mejl

Dom fattade också vad jag skulle ha den till. Och den informationen hade dom använt för att ge mig ett erbjudande kopplat till mitt köp. Kompletterat med tips för att inte förlora mina surt fördärvade filer och data.

reascueplan i e-post fran Seagate

Ett i allra högsta grad relevant erbjudande.

Det visar att Seagate hade all information om mig som kund för att kunna rikta bra och relevanta erbjudanden. Dom förstod vad jag behövde och spelade på det. En merförsäljning som jag snarast ser som bra kundservice och inte krängande.

Så varför i hela friden skickade Seagate ett så uselt andra utskick till mig som sänkte förtroendet för deras avsändare i inkorgen rakt ner i sjön.

Hade jag inte bestämt mig för att skriva ett inlägg och letat i inkorgen hade jag aldrig hittat det bra exemplet.

Så här gick det förmodligen till

Jo, sannolikt hade Seagate lagt upp ett automatiskt flöde som triggade på att jag registrerade min produkt. Eftersom dom känner sina kunder vet dom att det är ett bra läge att sälja sina rescue plans.

Därför fanns det ett färdigt mejl som skickas till alla nya kunder för att generera merförsäljning.

Förmodligen godkände jag även i registreringsprocessen att jag ville ha deras kampanjmejl (och nyheter) också. Därmed lades jag till i en mer allmän mejllista.

Problemet var att jag bara där registrerades som kund med en e-postadress och inte mer ingående uppgifter.

När det sedan var dags att tömma lagret på hårddiskar skickades kampanjen ut till alla kunder på listan, utan hänsyn till vad man faktiskt vet om prenumeranterna. Var dom bor och vilka produkter dom har köpt.

Sannolikt var det en slump att det dåliga kampanjmejlet kom precis efter mitt köp, medan det fina exemplet var en automatiserad uppföljning.

Ett intressant exempel att lära av. Det räcker inte att samla in information och data. Använder man sig inte av den blir det ändå inte bra i slutändan!

Tycker du att det här inlägget kan vara intressant för någon som du känner? Dela det gärna!

Om du inte redan gör det kan du gå Sustentas grundkurs i digital marknadsföring: Digital är inget val! Läs mer om kursen eller starta igång den direkt.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: