Ett bra sätt för att börja bygga sina kundrelationer är att samla in en e-postadress. Utan den är det svårt följa upp och återkomma till sina kunder i den digitala världen.
Att få folk att lämna ifrån sig sin mejladress för att kunna bygga en e-postlista är en av dom stora utmaningarna för att effektivt kunna marknadsföra sig digitalt.
Enligt en rapport från McKinsey & Company är konverteringsgraden tre gånger högre för e-post än för sociala medier. Det är alltså värt att lägga lite kraft på att hitta en teknik för att fånga upp e-postadresser från besökare på webbplatsen.
En gästartikel på AWebers blogg går igenom hur Instapage använder fyra olika tekniker för att bygga sin e-postlista. Här kommer en kortare sammanfattning på svenska.
Ett återkommande webinar marknadsförs på en anpassad och avskalad landningssida. En tydlig central knapp med budskapet att boka sin plats är första steget för att lämna ifrån sig sin e-postadress.
Landningssidan har inget formulär för att inte skrämma iväg besökare. Istället har man valt att göra det i två steg där ett klick på knappen öppnar formuläret för att fylla i kontaktuppgifter.
Tvåstegsraketen gör det hela mjukare och mindre säljigt. Först får besökaren ta beslutet att delta på webbinaret för att sedan komplettera med e-postadressen.
För att kunna följa upp läsare av företagets blogg väljer Instapage att ha ett popupformulär. Men det visas först när besökare är på väg att lämna sidan.
När en besökares beteende indikerar att denne är på väg bort så poppar fönstret upp och erbjuder mer innehåll och uppdateringar mot en e-postadress.
Här kan du läsa om hur tekniken det fungerar hos Optinmonster.
För att kunna samla flera ägg än tidigare tänkte man att det kunde vara bra med flera korgar än man hade haft tidigare.
Som komplement till popupformuläret lade man också till ett formulär i högerkolumnen på bloggen.
Formuläret i widgetformat följer med sidan när besökaren scrollar och gör att möjligheten att fylla i sin e-postadress finns lätt tillgänglig hela tiden.
På samma sätt som man valt att göra med anmälningsformuläret har man valt att landa besökare från PPC-kampanjer (Pay-per-click, alltså annonser på till exempel AdWords) på enkla anpassade sidor med en central knapp som signalerar tydlig kundnytta.
Genom att klicka på knappen kommer man till formuläret och delar på så sätt upp beslutet att lämna från sig e-postadressen i två mindre steg.
Sammanfattningsvis har Instapage ett par saker att förmedla för att lyckas i bygga sin e-postlista:
Hela orgnialartikeln skriven av Monica Montesa med skärmdumpar från exemplen kan du läsa här.
"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."
18 saker du måste veta om annonsering på Facebook
Hur mäter man effekten av SEO-arbetet?
Mer trafik med Google Search Console: Hitta “felaktiga” sökningar
Mäta resultat från inlägg som inte säljer något?
Yoast SEO läsbarhetsanalys – hur funkar den?
Tungt gravitationsinnehåll får kunden i omloppsbana
Vad ska du titta på i Google Analytics: Expertens 4 rapporter
6 tips: Att undvika idétorka och skapa bra innehåll