Bygg en publik - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

bygg en publik med content marketing

Bygg en publik

Genom att skapa innehåll som dina kunder vill ha går det att få folk att följa det du gör. På så vis kan du påverka eller stärka deras beteende på ett sätt som gagnar dina affärsmål. Med en trogen och uppskattande publik går det även att anpassa affärsmålen efter dom som följer och uppskattar det du gör. Det är resonemanget bakom dagens citat om att bygga en publik.

Joe Pulizzi är mannen bakom begreppet Content Marketing som en motvikt till marknadsföring som bygger på annonsering och kampanjer. Istället för att leverera budskapet på ett sätt så att man tränger sig på mottagaren ska marknadsföringen levereras som ett innehåll tillräckligt värdefullt för att mottagarna frivilligt ska ta emot det. Genom att konsekvent producera sin marknadsföring bygger man upp följare som faktiskt är intresserade av dig eller ditt företag. Det är inte fråga om smygreklam, utan att stå för det du gör och att företaget eller företagaren är avsändare av budskapet.

Det handlar inte heller om producera annonser som låtsas vara journalistiskt innehåll, men i själva verket är en annons som skrivs för att efterlikna redaktionell text, vilket är Native Advertising. Tanken med Content Marketing är att företag kan producera tillräckligt bra innehåll för att konsumenterna ska vilja ha det, precis som vilket mediaföretag som helst. Och det finns massor av exempel på företag som har lyckats. Ett av dom allra största exemplen är Red Bull som säljer energidrycker, men är en väldigt stor mediaproducent av actionsport.

Red Bull F1 bilRedBull F1 från Wikipedia

Red Bull säljer inga sportprylar, men den image som företaget skapar kring sin mediaproduktion och genom den påverkan man får på sina miljontals följare i olika kanaler gynnas försäljningen av energidrycker. För ett företag som lyckas med sin Content Marketing och har en stor bas av följare kan använda den för att skapa fler eller andra affärsmöjligheter. Skulle Red Bull välja att ändra sin affärsmodell och istället börja tillverka idrottsutrustning för actionidrotter så skulle dom sannolikt bli väldigt framgångsrika från dag ett.

Red Bull är ett gigantiskt företag med en enorm budget för att skapa sitt innehåll, men det går utmärkt att göra som mindre företag. Det handlar i grunden om att hitta sin passion, sitt sätt att uttrycka sig på och en kanal för att kunna nå ut till sina kunder. Hur man kan skapa sitt eget innehåll och kommunicera digitalt med kunderna kommer jag inte att gå in närmare på i just det här inlägget, men det kommer jag att göra varje vecka i bloggen från olika perspektiv.

Om vi går tillbaka till citatet, att lite delningar här och där är betydelselösa, så är det skillnaden på Content Marketing och marknadsföring med bra innehåll (content). För att skapa en publik, som faktiskt går att påverka på ett sätt så att det gynnar dina affärsmål, krävs det en kontinuitet. Och det är just där som dom allra flesta företag missar i sin Content Marketing enligt Joe Pulizzi. Kunderna ser det du gör, dom gillar det du gör… men sen då?

Skapa kunder som vill handla av dig

Där gäller det att jobba vidare och på något sätt fånga upp mottagarna för att kunna följa upp. Att göra dom till prenumeranter, eller publik. Problemet är att det tar tid, kräver tålamod och uthållighet. Men vad är då grejen och varför ska man inte bara producera bra innehåll för att få snabbare resultat istället för innehåll som ger långsamma resultat? Jo, det handlar om att just bygga en bas av följare som inte bara köper dina grejer utan faktiskt tror på det du gör och vill handla av dig. Vilket långsiktigt ger en mycket stabilare grund att stå på, fler möjligheter och är mindre riskfyllt. Och ärligt talat så är det även betydligt roligare!

En publik ger också stora möjligheter till att faktiskt utveckla produkter och få ut dom på marknaden på ett enkelt sätt. Ett företag som arbetar med korta kampanjer måste jobba för att gå ut med en produkt. Ett företag med en trogen skara följare har kunder som står och tar emot produkten eftersom dom gillar det som företaget gör. Kanalerna för att gå ut finns redan på plats och kan såklart användas även för att berätta om nya affärsmöjligheter. Det handlar ju inte om smygreklam eller om att låtsas att man inte vill sälja. Utan om att göra det på mottagarnas villkor och att marknadsföringen tillför något utöver ett säljbudskap.

För att kunna nå ut till sina följare på ett bra sätt måste man välja en eller flera kanaler. I dag saknas det inte kanaler, men dom allra flesta ägs av någon annan. Därför gäller det att tänka sig noga för var man kan samla sina följare eller prenumeranter och vilka möjligheter man har att nå fram till dom. Vem sätter ramarna för hur ni ska kommunicera och vem äger datan?

Problemet är att alla sociala medier i grunden ägs av någon annan. Facebook är ett börsbolag och även om du får en del statistik över kommunikationen så ägs all data kring er relation av Facebook. Företaget Facebook äger rätten att slå mynt av er relation och att ta betalt för att ni ska kunna kommunicera effektivt med varandra (man måste annonsera för att nå ut till sina gillare från en företagssida). Därför är det farligt att lägga alla ägg i samma korg.

Faran med sociala medier

Väldigt många väljer att kommunicera via sociala medier och det är självklart inget fel i det, men har man hela sin kontakt med följarna där lever man lite farligt. Därför är det bra att även fundera över vilka egna kanaler man kan bygga upp, som det går att kontrollera på ett helt annat sätt.

För mindre företag som vill kommunicera digitalt finns det två givna själv ägda kanaler, webbplatsen och e-posten. Genom att publicera på en egen webbplats i till exempel Word Press äger du själv din plattform och styr över innehållet. Genom att bygga en e-postlista äger du själv kanalen ut till dina kunder och datan för kommunikationen. Visst är olika företag inblandade på vägen. Du behöver en e-posttjänst för att skicka dina mejl och mottagarna har olika e-postklienter som ägs av företag. Men kanalen e-post ägs inte av någon och datan är din egen. Är du inte nöjd med din e-posttjänst är det bara att exportera din prenumerantlista och flytta den till någon annan. Det går inte att göra på Facebook eller något annat socialt media.

Det finns ingen motsättning i att även kika på sociala medier. Självklart går det att vara ute på Facebook och kommunicera med sina kunder eller sköta sina affärsrelationer via LinkedIn, lägga ut foton på Instagram eller vad man nu vill göra. En bild kan finnas både på webbplatsen och på sitt konto någon annanstans. Men när man är så beroende av en kanal att hela kundkommunikationen skulle krascha den dag Facebook skulle välja att trippla sina annonskostnader, eller LinkedIn skulle köpas upp för att läggas ned, då är det bäst att tänka igenom om det går att ändra sitt arbetssätt.

Lite delningar här och där betyder ingenting, såvida du inte bygger en publik.

Joe Pullizzi under en föreläsning.

Joe Pulizzi under en föreläsning.

Foto avRed Bull Fomell 1-bil: MorioCC BY-SA 3.0

Foto av Joe Pulizzi: TopRank Online Marketing, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: