Vad är en ESP? - Sustenta Communication

Vad är en ESP?

ESP är en e-posttjänst för att göra utskick i marknadsföringssyfte till listor med många mottagare (i bulk) som kampanjer eller nyhetsbrev. Så här funkar den.

Genom en ESP eller Email Service Provider hanterar man sin e-postlistor, sätter upp mallar och genomför själva utskicken via tjänsteföretagets servrar. Ska man arbeta med e-postutskick professionellt inom ett företag är det verkligen att rekommendera att man använder en ESP, det finns flera starka skäl till det.

Använd inte cc-rutan

För att arbeta med e-postmarknadsföring bör du inte använda din vanliga e-postklient, alltså det program som du använder för att normalt mejla till kollegor, kunder och bekanta. Det är inte att rekommendera att göra ett större e-postutskick genom att klistra in massor av mejladresser i cc-rutan, alltså rutan för att skicka kopior till flera mottagare.

Det finns många skäl till det och en viktig funktion är att du inte får någon statisk. Om du går ut med information eller en inbjudan vill du gärna veta om det har öppnats av mottagarna. Risken är överhängande att e-post som skickas på det sättet fångas upp och sorteras bort av spamfilter utan att du vet om det.

Genom att skicka via en ESP minskar först och främst risken att uppfattas som spam. Om ingen öppnar dina mejl så får är du åtminstone varnad för att så kan vara fallet och kan göra någonting åt det.

En annan anledning är att det kan uppfattas som oseriöst av mottagaren eftersom det helt enkelt inte är ett proffsigt sätt att genomföra utskick. I värsta fall kan det till och med vara olagligt eftersom det inte ger mottagaren en möjlighet att enkelt avregistrera sig från listan för att slippa framtida utskick.

Andra funktioner i en ESP

Det finns många bra funktioner även i grundläggande gratisvarianter av olika e-posttjänster. En kan vara individualisering av utskicken, automatisering och möjligheter att använda dynamiskt innehåll. Utbudet av tjänster kan variera mellan olika e-posttjänster och det kan även finnas olika kontonivåer.

Det handlar även om att det finns lagar och regler som kräver att man håller koll på sina listor och gör det enkelt att avsäga sig framtida utskick, vilket en ESP sköter per automatik.

Det finns väldigt många olika lösningar att välja mellan och för att komma igång behöver det inte kosta någonting. Även dom stora aktörerna har gratiskonton med väldigt bra funktioner som räcker utmärkt för mindre volymer.

Så här kommer du igång

Det finns väldigt många bra tjänster för att göra sina e-postutskick. Här är fyra stycken vanliga tjänster för e-postutskick.

fyra vnliga ESP

Apsis är stora i Norden, medan MailChimp är världens största ESP med flera miljoner användare och det räcker med gratisversionen för att komma igång. Men vilken ESP som är bäst handlar om tycke, smak och vilka funktioner man behöver. Det finns mängder av andra stora och bra ESP förutom dessa fyra.

Vill du komma igång på ett enkelt sätt får du instruktioner för att komma igång med ett konto på MailChimp genom att klicka här.

Vill du ha hjälp att komma igång med din e-postmarknadsföring har Sustenta ett par färdiga paket. Då får du personlig hjälp att sätta upp ditt konto på MailChimp och instruktioner för att göra dina första utskick, det kan spara mycket tid och det blir rätt från början. Klicka här för att titta närmare på paketen.