Vad är CTR? - Sustenta Communication

Vad är CTR?

CTR betyder kort och gott klickfrekvens (Click Through Rate). Det mäter hur ofta någon klickar på till exempel en länk eller knapp i förhållande till hur många gånger den visats.

Varför är det då ett så viktigt begrepp inom digital marknadsföring? Jo, eftersom klickfrekvensen är ett mått på hur bra man lyckas locka en besökare att klicka på det man vill. Till exempel genom CTA.

När man mäter CTR är det normalt sett för att besökaren ska utföra en viss handling. Till exempel att klicka sig vidare till just din sida från Googles sökresultat.

Vad är en bra CTR?

Om siffrorna är bra eller dåliga beror helt på förutsättningarna. Det är ett tråkigt svar, men det går helt enkelt inte att ge en absolut siffra.

För en bannerannons på slumpmässigt valda webbplatser kanske 1 procent är bra. Men för en annons i sökresultatet på ett visst sökord kanske 20 procent är bra.

Däremot är det bra om du genom att arbeta med annonsens utformning, designen på din webbplats eller copyn lyckas förbättra din CTR. Det kan alltså vara väldigt användbart att mäta över tid.

Genom att mäta du kan förbättra

Som med mycket annat inom digital marknadsföring är ofta mätning och uppföljning en nyckel till fina resultat.

Se därför till att regelbundet gå igenom och testa för att optimera när du strävar efter klick och en hög CTR.

CTR i PPC-annonser

PPC betyder pay per click och innebär i praktiken normalt sett en annons i Googles sökresultat.

Klicket i sig innebär inte att du lyckas med din kampanj, men är ett viktigt första steg. Däremot kan CTR skilja sig väldigt mycket mellan olika sökord.

Visar du annonser vid sökningar på ditt eget varumärke eller företagsnamn får du sannolikt en väldigt hög CTR, minst tvåsiffrigt. Detta eftersom du kommer leverera det resultat sökaren är ute efter. Men på breda sökord kan det bli betydligt lägre.

Skillnaden här är att en hög CTR påverkar hur Google bedömer dig som annonsör. Därför kan en låg CTR ge högre klickpriser och sämre placeringar även för andra sökord.

Däremot kan en låg CTR faktiskt vara bra om ditt sökord kan betyda olika saker, där dom flesta faktiskt inte har en intention att söka efter det du säljer. Du vill ju inte få irrelevanta klick som bara kostar pengar.

Läs mer om CTR i PPC-kampanjer på SEJ:s webbplats (engelska).