Vad är automatiserad e-post och autoresponder? - Sustenta Communication
Automatiserad e-post

Vad är automatiserad e-post och autoresponder?

Automatiserad e-post är e-postutskick som går ut till en mottagare utan att det krävs några manuella moment från avsändaren. Olika regler gör att e-postutskicket går iväg. Det kan vara att en ny prenumerant lagts till på listan, mottagaren har klickat på en viss länk, besökt en specifik sida på webbplatsen eller köpt en produkt i webbshoppen. 

Den här artikeln svarar på frågorna:

  • Var är automatiserad e-post och autoresponder?
  • Vad krävs för att komma igång?
  • Varför är det effektivare än vanliga e-postutskick?

Automatiserade e-postutskick går ut till varje mottagare individuellt. Med till exempel nyhetsbrev får en hel lista med mottagare samma utskick samtidigt. Utskicken kan alltså helt och hållet anpassas till att nå mottagaren vid ett visst tillfälle som man tror är lämpligt för att ta emot ett specifikt budskap.

För att skicka automatiserade e-postutskick krävs en så kallad autoresponder.

Ett automatiserat utskick alla borde ha

Det finns ett automatiserat e-postutskick alla företag med ett nyhetsbrev borde ha.

När en ny prenumerant tillkommer på listan är det ett rent slöseri att inte inleda med att omedelbart skicka ut ett välkomstmejl. Annars kan det ju ta ett tag innan första nyhetsbrevet kommer. Då kanske den nya prenumeranten redan har hunnit glömma bort vad som lockade med registreringen från första början. I alla fall om du inte skickar nyhetsbreven så ofta.

Eftersom man inte kan sitta och trycka på skickaknappen varje gång det tillkommer en ny prenumerant måste detta utskick vara automatiserat.

Ett välkomstmejl kan även följas upp av en hel serie med utskick. E-postutskicken i serien skickas ut med förutbestämda intervaller som du bestämt. Eftersom starten på serien helt berodde på när registreringen skedde kommer tidpunkterna att vara helt individuella för den enskilda mottagaren. Här kan du läsa mer om skillnaden mellan ett nyhetsbrev och ett automatiserat e-postflöde.

Se till att prenumeranterna får det du lovat vid registreringen. Har du lovat bra innehåll eller information kan det vara avskräckande med rena säljbudskap. Lovade du däremot rabatter eller kampanjerbjudanden så är läget ett annat.

Använd dom första automatiserade utskicken för att bygga upp ett förtroende för dig som avsändare. Se till att det ger så mycket värde som möjligt till mottagaren för att öka viljan att öppna nyhetsbrevet i framtiden. Då är det viktigt att hålla sig till det ursprungliga löftet för att få mejladressen.

Vad är en autoresponder och hur skaffar du den?

En e-posttjänst (eller ESP) har alla verktyg du behöver för att genomföra din e-postmarknadsföring. Många har dessutom en funktion för att skapa automatiserade flöden och fungerar därmed som autoresponder.

Till exempel kan du genom ditt konto i MailChimp (läs här hur du gör det) lägga till funktionen och därmed blir MailChimp din autoresponder.

Det som får automatiserad e-post att gå iväg kallas för triggers, som du kan läsa mer om här. Det kan vara antingen genom en aktivitet eller i förhållande till ett visst datum.

Ett välkomstmejl till exempel skickas när en ny prenumerant läggs till på listan, alltså en aktivitetsbaserad trigger. Genom att förbereda e-postutskick i din autoresponder och välja olika aktiviteter som ett klick på en länk, eller ett köp i webbshoppen går det att följa upp vid rätt tidpunkt. Alltså när intresset är som starkast.

Man kan säga att automatiserade e-postutskick genom en autoresponder gör det möjligt att “smida medan järnet är varmt”.

Kombinera nyhetsbrev och automatiserad e-post

Nyhetsbrev och automatiserade e-postutskick fungerar alltså på olika sätt. Nyhetsbrev går till en hel lista med mottagare på en och samma gång när du som avsändare bestämmer det. Det spelar ingen roll om mottagarna har varit prenumeranter i tio minuter eller i tre år. Dom får ändå samma utskick, vid samma tillfälle.

Det automatiserade utskicket går i sin tur ut individuellt till varje mottagare enligt dom regler som du har satt upp. Det innebär att relevansen (om du känner dina kunder väl och har satt upp reglerna på rätt sätt) blir mycket högre och därmed engagemanget från mottagarna.

Ta reda på mer om mottagarnas intressen genom nyhetsbrevet.

Däremot kan nyhetsbrev eller kampanjer fungera bra tillsammans. Aptitretare i ett nyhetsbrev med länkar till artiklar på webbplatsen kan vara ett utmärkt sätt att ta reda på mer om mottagarnas intressen.

Genom att länka automatiserade e-postutskick till prenumeranternas klick eller öppningar av olika utskick kan man se till att intresset följs upp omedelbart och på ett effektivt sätt. Alltså: Till rätt person, vid rätt tillfälle, med rätt budskap.

Så här kan du använda automatiserad e-post

För att ta ett exempel på användningen av automatiserad e-post:

Ett nyhetsbrev kan innehålla en länk till en artikel om vad man ska tänka på när man köper nya vandringskängor. Rimligtvis är dom personer som klickar på just den länken intresserade av att köpa nya vandringskängor. Åtminstone mer intresserade än vad den genomsnittliga mottagaren av ett nyhetsbrev är.

Automatiserad e-post följer upp vandringskängor

Därför kan ett automatiserat e-postutskick skickas ut till enbart dom prenumeranter som klickar på den specifika länken. I det här exemplet är det uppföljande utskicket en kampanj med bra priser på riktigt bra vandringskängor.

På så vis är det automatiserade utskicket riktat till enbart personer som visat just ett sådant intresse.

Följ upp med fler utskick

Det uppföljande e-postutskicket med kampanjen kanske leder till ett köp i webbshoppen av ett par nya vandringskängor. Det innebär ytterligare möjligheter att skicka automatiserade e-postutskick.

Ett första utskick direkt efter köpet kan handla om hur man tar hand om sina kängor på bästa sätt för att dom ska hålla bra och vara sköna. Naturligtvis är det även ett bra tillfälle att rekommendera produkter för skovård som man också kan köpa i webbshoppen.

Fördelen med att det automatiserade utskicket går ut precis i samband med köpet. Då är det väldigt relevant för mottagaren och merförsäljning uppfattas snarare som god kundservice än som krängigt.

Merförsäljning på rätt sätt uppfattas som god kundservice.

Efter ytterligare en vecka eller två kan det vara läge att följa upp igen eftersom den som köpt ett par nya kängor rimligtvis också kommer att ta sig ut i naturen. Kanske kan det innehålla mer inspiration och tips för den som ska på vandring eller långa skogspromenader.

Här är ett inlägg om ett konkret exempel.

Lägg till dynamiskt innehåll

Är försäljningen starkt knuten till en viss säsong kan man tänka sig att det kommer att vara ett bra tillfälle att ha ett e-postutskick som går ut ett år efter inköpet av kängorna. Ett automatiserat utskick skulle kunna gå ut med ämnesraden “Dina [färg + varumärke]kängor fyller ett år. Glöm inte att ta hand om dom väl!”

Det är ett fint och lägligt tillfälle att få kunden att komma tillbaka till er webbshop och, om inte annat, köpa skovårdsprodukter inför den nya säsongen.

Använd informationen ni har om mottagarna för att göra utskicken personliga.

Genom att använda dynamiskt innehåll och anpassa det efter vilken information ny har om kunderna, till exempel vilken skomodell dom har köpt, går det att göra utskicket ännu mer relevant och därmed öka möjligheten för att det blir läst. Det finns väldigt många tillfällen att återkomma till kunder så att det känns relevant och utan att behöva vara allt för öppet säljande om man bara tänker till.

Vill du snabbt komma i gång med e-postmarknadsföringen och automatiserad e-post så titta närmare på Sustentas Komma-igång-paket om du vill ta en genväg.