Bättre nyhetsbrev än dom flesta på en timme - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Putsa på e-postutskicket så att det glänser

Bättre nyhetsbrev än dom flesta på en timme

Gå igenom 5 punkter för att ge dina läsare en ännu bättre upplevelse och ett bättre nyhetsbrev under 2016. På en enda timme kan du göra stora och bestående förbättringar.

Se till att du stolt kan gå ut och värva fler prenumeranter med ett nyhetsbrev som ger ett intryck en klass bättre än dom allra flesta.

1. Prenumerera själv

Skapa en e-postadress och bli prenumerant för att testa att processen fungerar som den ska och att upplevelsen för nya prenumeranter är så bra som den kan vara.

Det är lätt att glömma bort det här första intrycket av nyhetsbrevet när man väl har kommit igång. Gjordes det inte rätt från början är risken stor att felen lever kvar fortfarande.

Att testa i skarpt läge kräver att man har en ny färsk e-postadress som inte finns med på listan att lägga in.

Är bekräftelsemejlen korrekt översatta? Skickas du vidare till rätt sida när din prenumeration registreras? Förstår du som prenumerant vad du kan förvänta dig i fortsättningen? Kommer det ett trevligt välkomstmejl?

2. Testa på olika skärmar och e-postklienter.

Har din mall för nyhetsbrevet något år på nacken så har det kommit nya skärmar och standarder sedan du testade den senast.

Det är nästan omöjligt att testa och ha koll på alla kombinationer av e-postklienter, webbläsare, skärmstorlekar och mobilmodeller eftersom e-posten saknar en enhetlig standard. Men att inte testa för ett par olika varianter är att be om en dålig upplevelse för mottagaren.

Skicka utskicket från din mall till ett par olika vanliga e-postklienter, här är en lista på dom vanligaste i världen . Se om du har statistik från din e-posttjänst och din hemsida för att se vilka mobiler och e-postklienter dina mottagare och besökare använder. Testa för dessa först.

Har du inte alla konton och enheter som krävs finns det smidiga tjänster att ta hjälp av. MailChimp har till exmpel precis lanserat en ny funktion för att kunna testa exakta kombinationer av skärmar och e-postklienter.

Litmus har en tjänst för att göra betydligt mer omfattande test om man verkligen vill göra det grundligt.

3. Kolla att du använder snippettexten

Det är väldigt vanligt att missa den lilla texten högst upp i mejlet som syns redan i förhandsgranskningen. Snippettexten, eller förrubriken, visar allt som oftast en text som “läs i din webbläsare” istället för att berätta varför det är värt att öppna nyhetsbrevet.

Snippettext i ett e-postutskick

Många nyhetsbrev har ämnesrader i stil med “Nyhetsbrev vecka 38”, vilket inte berättar för läsaren varför det är värt att öppna ert utskick. Den informationen kan vara bra att ha med, men lägg den hellre i snippettexten i så fall.

Snippettexten visas väldigt olika mellan olika e-postklienter, ibland visas den inte alls i förhandsgranskningen och ibland syns flera rader, så det är svårt att säga exakt hur lång den ska vara. Men få med det viktigaste så fort som möjligt eftersom ni inte vet när den klipps av.

4. Se till att det går bra utan bilder

Risken är stor att bilder stängs av som standard för en hel del av mottagarna beroende på e-postklient. Se till att innehållet går att ta till sig även utan bilder, åtminstone i den grad att det går att förstå varför man ska tillåta att bilderna laddas ned.

Se även till att bilderna har en alt-text, alltså en text som beskriver bilden även om den inte visas. Det tycker även spamfilter om eftersom bilder kan verka misstänksamma då dom inte går att läsa.

5. Mobilen, mobilen, mobilen

Läs mejlet på mobilen, det gör nämligen dom flesta idag och kika gärna på statistiken om det är fallet även för era egna läsare.

Även om en bra mall gör utskicket responsivt så att det ser bra ut på olika skärmar missar många ändå poängen med mobilvänlighet när innehållet är anpassat för att läsas på datorn.

Flera kolumner kan göra ett e-postutskick långt och oöverskådligt på mobilen. Försök att undvika det. Flera artiklar med bilder kan se bra ut på en datorskärm, men kan kräva scrollning som ger kramp i tummen på mobilen.

Tänk på att länkar ska vara lättklickade med tummen. Rekommendationen är 44×44 pixlar för en knapp.

Att göra om innehållet i ett e-postutskick för mobilen handlar ofta om att prioritera och skära bort. Kill your darlings och fäst dig inte i onödan vid ett avsnitt som dina läsare inte visar något större intresse för.

Gå igenom ditt nyhetsbrev med den här checklistan så är det uppdaterat och klart att ta 2016 med storm.

Foto: Comet Cleaner, Garlandcannon, CC BY SA 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: