Jättarna som har annonsmarknaden i ett järngrepp - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

google och facebook kämpar om att dominera internet

Jättarna som har annonsmarknaden i ett järngrepp

Facebook och Google dominerar den digitala världen och marknaden för annonsering online. Därför behöver du bli vän med jättarna och lära dig annonsera på deras plattformar.Tillsammans har dom två den digitala annonsmarknaden i ett järngrepp. I USA går 2 av 3 dollar som spenderas på annonsering online till antingen Facebook eller Google. Deras andel växer dessutom eftersom dom tar hand om 85 procent av alla pengar som tillförs dom digitala annonsbudgetarna.

ska vi handla gar vi till google

Ska vi handla går vi till Google först.

Att företagen är störst på annonser har sin grund i att en så stor del av alla internetanvändare passerar deras nätverk och tjänster varje dag. Det ger en möjligheten att visa upp dina annonser för precis den kund du hoppas på

Både Facebook och Google samlar aktivt in data om oss hela tiden. Det innebär att dom kan erbjuda annonsering mot väldigt specificerade målgrupper.

Om du vet att frimärkssamlare i Arboga gärna köper dina produkter, så vet dom vilka som är frimärkssamlare i Arboga och kan rikta annonserna mot just dessa.

Läs gärna inlägget om den digitala köpresan och fundera på hur du kan använda olika typer av annonser i olika faser.

Googles dominans

Google dominerar på det vi kan kalla det öppna internet. Det är den delen av internet som inte ägs av någon. Där kan vem som helst kan lägga upp sitt innehåll på det sätt som man önskar.

Problemet med det öppna internet är att det är nästan omöjligt att hitta det man söker utan att gå genom en sökmotor. Google blev bäst på att lösa det problemet med genom att skapa en sökmotor som effektivt hittar rätt svar på våra frågor.

Google har fortfarande nästan monopol på sökningarna via sökmotorer, vilket innebär att det är väldigt viktigt att synas i deras sökresultat. man kan diskutera huruvida Google är ett öppet internet eller inte, men innehållet ligger inte främst hos företaget utan på olika webbplatser.

Google guidar användare till rätt svar och rätt sida, men presenterar allt mer innehåll utan att man behöver lämna sökmotorn. Det ger också fördelar att vara inloggad på sitt googlekonto medan man surfar, vilket ger Google data om oss användare för att bättre kunna rikta annonser.

Därför är det väldigt bra att kunna använda sig av Googles annonsplattform AdWords som företagare.

Google blev den stora jätten det gäller att hålla sig väl med

Google blev den stora jätten det gäller att hålla sig väl med

Vi går till Google innan köp

Av 20 sökningar via en sökmotor i Sverige görs 19 via Google, på mobilen är det ännu fler. Det innebär att så gott som alla potentiella kunder som letar information inför ett köp, oavsett om man är precis beredd att handla eller bara kikar runt av intresse, kommer att passera Google.

Dom fyra översta placeringarna är dedikerade för annonsörer och det är väldigt attraktivt att synas högst upp i sökresultaten för rätt sökord.

Men att marknadsföra sig på Google är mycket mer än bara annonsering i sökresultaten. Även YouTube ägs av Google och videoannonser sköter man därför också via AdWords.

I tillägg till det har Google ett stort nätverk med hemsidor som har upplåtit plats för annonser som Google administrerar. Mer eller mindre vem som helst kan lägga upp annonsytor på sin webbplats med hjälp av Googles tjänst AdSense. Sedan är det Google som säljer annonsplatsen och betalar ägaren av sajten för antalet klick och visningar.

Men betalda länkar i sökresultaten är Googles viktigaste produkt som skapat ett av världens största företag. Allt via AdWords.

Facebooks dominans

Facebook å sin sida har skapat sig en helt egen stängd plattform. Den kommer man också åt via nätet, men den är inte öppen för vem som helst, hur som helst. Facebook är ett amerikanskt börsnoterat företag som bestämmer reglerna på sin egen plattform, eller sociala nätverk, om du hellre kallar det så.

Med en bra bit över en miljard dagliga användare kan man nog säga att Facebook är på god väg att skapa sitt eget internet.

Genom att bygga in tjänster och funktioner har hela tiden Facebook örat mot rälsen för att se hur vi användare reagerar på förändringar. Vad funkar och vad funkar inte? Målet är att vi ska spendera så mycket tid som möjligt som inloggade användare där dom själva har kontrollen.

Där på insidan har Facebook monopol på både annonsförsäljningen, distributionen av innehållet och datainsamlingen. Därför kan man prata om ett slutet internet. Ju mer Facebooks utbud av tjänster växer, desto mindre anledning finns det att lämna plattformen.

Facebook vill att vi ska vara inloggade

Ju mer vi är inloggade, ju mer annonser säljer Facebook

Facebook arbetar hela tiden med att hitta rätt balans där vi kan utsättas för så mycket kommersiella budskap som möjligt. Men utan att gå över gränsen så att vi tröttnar och går någon annanstans. Samtidigt vill företaget uppmuntra skapandet av så bra innehåll som möjligt och att lyfta fram det vi gillar, så att vi stannar längre.

Varje gång en användare lämnar Facebook via en länk för att läsa klart innehållet eller genomföra ett köp någon annanstans förlorar företaget kontrollen och möjligheten att visa annonser.

Facebook äger bland annat Instagram och även om det fortfarande är två separata sociala nätverk har dom en gemensam annonsplattform. Det är väldigt enkelt att även lägga till visningar på Instagram för sina facebookannonser.

Skillnaden på det öppna och slutna internet

Kort sagt kan man säga att kampen om internet idag står mellan Google och Facebook. Det finns andra spelare också, men knappast någon som är i närheten av dessa två just nu.

Det öppna internet jag skriver om här är den delen av internet som man kommer åt via en sökmotor. Det som kan indexeras och där vem som helst kan publicera sitt innehåll utan att någon annan styr reglerna och har makt att ändra villkoren från en dag till en annan. Din webbplats ligger på det öppna internet.

det öppna internet Pixabay CC0

Alla kan publicera sitt innehåll på det öppna internet.

Det slutna internet är den del av internet som inte kan indexeras av sökmotorer och som döljs bakom en vägg där det krävs en inloggning. Alltså sociala nätverk där du måste vara på insidan för att kunna söka och ta del av innehållet.

Kampen om annonspengarna

Visserligen kan man säga att Google i mångt och mycket bestämmer reglerna på det öppna internet. Företag och andra som vill synas måste förhålla sig till Google och algoritmen som bestämmer över sökresultaten. Skulle vi plötsligt börja göra alla sökningar via Bing istället så har inte Google längre mycket att säga till om. Bing har nämligen tillgång till samma innehåll som Google.

Google kan inte hindra dig från att publicera nakenbilder som vem som helst kan nå. Dom kan bara göra det lite krångligare att hitta genom att ta bort det ur sökresultaten. Facebook kan däremot plocka bort bilder och stänga av en användare som visar lite mycket hud.

Facebook kan visserligen bli uppköpt eller så kan vi flytta över till andra plattformar (även om inget direkt talar för de just nu). Men det som sker på Facebook kommer alltid att tillhöra Facebook. I det ingår den fantastiska källan av användardata som företaget samlar in om oss varje dag.

Den data du som företagare eller annonsör får, från till exempel annonser och din företagssida, styrs helt och hållet av Facebook. Detta till skillnad från data från din webbplats som du styr över själv.

Även om du har Google Analytics så är det bara verktyget för att samla in data som Google erbjuder. Du kan när du vill byta programmet mot något annat eftersom det inte Google äger den data som det samlar in via webbplatsen.

Kontrollen över våra ögonpar

Precis som Facebook arbetar Google allt mer med att man ska stanna på Googles söksida. Alltså på en plats där Google helt kontrollerar våra ögonpar. Du har säkert märkt att man får mer och mer information utan att klicka på en länk i sökresultatet.

Det går att hitta företagens kontaktuppgifter och se kundomdömen direkt i sökresultaten. Det innebär att man inte bara går in och söker för att sedan snabbt klicka sig bort från Google.

Skillnaden är att Facebook vill att vi ska tillbringa tiden på en plats som dom äger, medan Google indexerar och presenterar andras innehåll så smart att vi inte behöver lämna Google även om det egentligen går att ta del av det på annat håll.

Det grundar sig på samma affärsidé, att hålla oss kvar för att kunna exponera oss för annonser.

Google äger också YouTube. Där har företaget ännu större kontroll. När vi laddar upp vårt innehåll på YouTube så ligger det på Googles egen plattform där företaget bestämmer reglerna.

Gränsen är inte tydlig och Google kan när dom vill stänga in videos bakom en vägg som kräver inloggning. Alltså låsa in det och göra det otillgängligt för den som inte har ett konto, på samma sätt som Facebook.

Kom ihåg att Facebook och YouTube är arga konkurrenter som om att visa videos för oss. Därför kommer Facebooks algoritm göra så att en länk till en YouTubevideo visas för väldigt få av dina vänner och får svårt att spridas.

Annonsera på Facebook eller Google

Det finns lite olika sätt att annonsera på Facebook och Google, men ska man titta på den vanligaste annonseringen är upplägget lite olika.

I Google handlar det om att komma högt upp i sökresultatet för olika sökord. Det innebär att någon aktivt har skrivit in ett ord eller en fras som visar på ett intresse för en produkt eller en tjänst som du säljer.

På Facebook kommer dina annonser att publiceras i mottagarens nyhetsflöde. Det innebär att annonsen kan visas för någon som sitter och kollar vad kompisarna gör på semestern utan en tanke på din bransch.

Det här är självklart en förenklad bild, men ändå en grundläggande skillnad som är bra att tänka på när du väljer plattform och utformar dina annonser. Det finns fördelar och nackdelar med båda två.

På Google innebär det att det blir lite lättare att nå kunder som ligger riktigt nära ett köp, beroende på bransch. Medan det på Facebook kan vara lättare att nå kunder som inte visste att dom behöver det du erbjuder, men som du vet ingår i din målgrupp.

Exempel på vad som funkar när

För att ta ett konkret exempel:

Jag scrollade precis igenom mitt facebookflöde och den första annonsen handlade om en extern tjänst (alltså inte Facebook själva) för att bygga sin butik direkt i Facebook. Det är inte något som jag funderar på att göra just nu och därför inte kommer att söka efter på Google. Däremot vet Facebook att jag är intresserad av digital marknadsföring, e-handel och annat som gör mig till en lämplig profil för annonsen. Därför var det en annons som jag kan tänka mig att klicka på. (Bra jobbat!)

Igår skulle jag köpa kontaktlinser på nätet. Sannolikt är det väldigt hög konverteringsfrekvens på just sökordet kontaktlinser. Alltså att många som söker på det ordet också handlar. Därför är Google ett bättre ställe att annonsera på för linsföretagen, vilket också syns i sökresultatet. Jag hade knappast gått till Facebook för att snabbt hitta en nätbutik som säljer kontaktlinser.

annonsera på Facebook och Google är lite olika

Det är lite olika att annonsera på Facebook och Google

Det är inte heller säkert att Facebook har data som visar att jag bär kontaktlinser. Jag har förmodligen inte visat det som inloggad på deras plattform. Då kan inte heller linsföretagen nå mig med sina annonser på ett effektivt sätt.

Däremot kanske jag har ett ovanligare synfel som jag diskuterat i ett forum på Facebook. Jag kanske inte ens vet att det kommit en ny linstyp som kan avhjälpa synfelet och kommer därför inte söka efter det. Då kan Facebook vara rätt plats att annonsera på.

På Google kan du alltså visa upp dina annonser när någon söker efter det du har. På Facebook visar du upp dina annonser för rätt målgrupp.

Det finns många undantag

Det är alltså skillnad på att annonsera på Facebook och Google eftersom dom arbetar på olika sätt. Det ger olika möjligheter för att nå fram till rätt kund, på rätt sätt, vid rätt tillfälle.

Men det finns en hel del likheter också. Google har även ett stort nätverk med webbplatser, displaynätverket, där du kan visa upp dina annonser för rätt målgrupp. På det sättet kan du visa upp dig på rätt ställe även om det inte finns en tanke på köp just där och då.

Ju mer dom vet om dig, alltså ju bättre dataunderlag dom har, ju träffsäkrare blir annonseringen. Själv är jag ofta inloggad på Google utan att jag tänker på det eftersom jag använder många av deras produkter som AdWords, Drive, Analytics och Chrome.

Även Facebook sitter på ett annonsnätverk och kan visa annonser utanför den egna plattformen. Eftersom det går att göra många val för målgruppen kan den som känner sina kunder pricka dig med rätt annons vid rätt tillfälle.

I och med att världen blir allt mer digital och flyttar in i mobilen så flyter jobb och fritid ihop. Det innebär att det går utmärkt att även nå företagskunder genom Facebook. Den som ser en intressant annons kommer att klicka även om det egentligen är arbetsrelaterat.

Nästa gång går vi igenom hur du gör

I nästa avsnitt av kursen Digital är inget val kommer vi att gå igenom hur du gör för att lägga upp dina annonser på Facebook och Google.

Vi tittar närmare på Google Adwords och Facebooks Ads Manager och Power Editor.

Om du inte redan har det är det bara att skaffa ett konto. Prova att annonsera. Du kan själv sätta precis den budget du vill (det finns en miniminivå på ett par tior) så att du kan testa hur det fungerar.

Den här artikeln är en del av en kurs. Har du hittat den på annat håll? Läs mer om kursen här och starta den på en gång.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: