6 tips: Att undvika idétorka och skapa bra innehåll - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

få idéer för ditt innehåll

6 tips: Att undvika idétorka och skapa bra innehåll

Det är viktigt att regelbundet skapa nytt och bra innehåll, men det gäller att undvika idétorka. Lätt att säga, svårare när man sitter där… Därför ska jag ge dig 6 konkreta tips för att få fart när idéfloden verkar ha sinat helt.

Har du någon gång suttit framför datorn med ett nyhetsbrev som ska ut, en blogg som inte uppdaterats på länge eller ett socialt mediakonto som behöver uppdateras. “Jag måste producera, men vad i hela h*****e ska jag skriva om?!”

Klockan tickar och det gör det lilla irriterande blinkande strecket till textmarkör också. “Skriv nu då, blink, blink“, verkar det vilja säga.

Jo, det har nog hänt så gott som alla som jobbar med digital marknadsföring, på heltid, eller som en del av alla andra arbetsuppgifter.

Därför ska jag ge 6 tips på hur du kan öppna dammluckorna och fylla på med idéer för att ditt innehåll när det står helt stilla.

 1. Svara på frågor från dina kunder

Fundera igenom den senaste veckans möten och konversationer med dina kunder. Vad pratade ni om och vad frågade dom dig?

Där kan du säkert hitta ett bra ämne för en text. Finns det en person som vill veta, är det troligt att det kan vara andra med samma frågeställning.

Det finns flera fördelar med att utgå från kundernas frågor:

  1. Du bygger med tiden upp en bra svarsbank på hemsidan för konkreta kundspörsmål.
  2. Frågorna kan mycket väl dyka upp som en googling och då har du ett svar som rankar bra i sökresultaten.
  3. Du sätter dig ned för att fundera och formulera bra svar. Det har du nytta av nästa gång frågan kommer.
  4. Innehållet kan du länka till i konversationer via mejl och sociala medier, det sparar tid.

Kommer du inte på några bra konversationer heller så scrolla igenom din mejlkorg. Där finns säkert konversationer och frågor du kan plocka upp och skriva om. Kanske har du redan svarat kunden så bra att halva inlägget redan är skrivet?!

Tycker du att det är ett smart sätt att omvandla konkreta frågor till innehåll kan du till och med skapa en mapp i mejlkorgen där du lägger konversationer som kan bli bra uppslag.

2. Återvinn gammalt innehåll

Har du producerat mycket innehåll över tid finns det mängder av material som inte sett dagens ljus på länge. Damma av gammalt innehåll och se till att det hamnar i rampljuset på nytt.

Hitta ett tidlöst ämne eller byt vinkel på en text som är passé. Putsa upp texten när du läser med nya ögon, byt ut bilder om du behöver och twista rubriken om du är obekväm med att artikeln är gammal.

Putsa upp gammalt innehåll

Överskatta inte minnet hos dina läsare och tro inte att allt du skriver läses av alla. Ingen kommer att ta illa upp för att du publicerar en uppdaterad variant av en äldre text.

Å andra sidan: Skulle du ha lyckats så bra att folk minns en två år gammal text är det definitivt värt att lyfta upp den igen. Uppdatera och komplettera. På det sättet tillför den nytt färskt värde för läsaren.

Du behöver inte heller leta efter innehåll i samma kanal som det ska publiceras:

  • En bloggpost kan du bygga av facebookinlägg.
  • Ett nyhetsbrev kan grunda sig på en broschyr.

Flera marknadsförare har berättat om hur dom förenklar utgivandet av böcker genom att sammanställa blogginlägg. Det innebär att det dagliga arbetet leder till någon större och kanske är enda möjligheten att kunna ge ut en bok tidsmässigt att jobba smartare.

3. Samla idéer när du är på språng

Att räkna med att du kommer kunna sätta dig vid datorn och spruta kreativitet är dömt att misslyckas. Det är sällan i den situationen man får sina bästa idéer.

Det är rätt vanligt att företag samlar anställda i ett konferensrum för att vara kreativa. Studier visar däremot att folk sällan får sina bästa idéer på jobbet över huvud taget, och definitivt inte på beställning i ett konferensrum.

Själv dyker ofta mina bästa idéer upp när jag är i rörelse. Marknadsföraren Joe Pulizzi brukar prata om hur hans bästa idéer för att skriva om marknadsföring kommer när han läser något som inte har med marknadsföring att göra över huvud taget.

Därför gäller det att kunna fånga en bra idé till nytt innehåll när du är i farten. Då är det bra att ha ett verktyg att skriva ned den innan du glömmer din snilleblixt.

Mina tips är två gratis appar: Evernote och Trello. Båda finns till iPhone och Android, kan även öppnas vid datorn och gör det enkelt att plita ned idéer, men på lite olika sätt.

trello och evernote är bra appar för att samla idéer

Evernote har många funktioner, men kan användas som en anteckningsbok där du även kan spara ned skärmdumpar, bilder och ljud. Samla in och skriv stödord för att sedan utveckla ditt innehåll vid datorn.

Trello är mer av ett planeringsverktyg där du kan flytta aktiviteter mellan listor på olika anslagstavlor. Det kan användas för att skapa nya “kort” i farten på en idélista så att du har färdiga uppslag för innehåll när du sätter dig framför datorn. När du sedan börjar arbetet med att omvandla en idé till en text flyttar du över den till en lista med artiklar på gång.

På det sättet sätter du dig aldrig framför datorn med pressen att komma på något där och då. Din idé kan även ha snurrat lite i huvudet mer eller mindre omedvetet, vilket underlättar arbetet. Bara det kan släppa på spärrar och göra dig mer kreativ.

4. Sno någon annans ämne

Det är milsvid skillnad på att stjäla en text och att sno ett ämne. Det första är olagligt och det andra kan få stopp på idétorkan.

Att ta någon annans ämne och ge sin egen vinkel är egentligen inte att sno. I alla fall inte värre än att sno kunder av en konkurrent. Och det är ju okej.

Finns det någon annan som skriver eller pratar om din bransch? Då behöver du inte vara revolutionerande varje gång. Så scrolla igenom konkurrenternas hemsidor. Finns det en podd kan du gå igenom listan med avsnitten eller bläddra i branschtidningen.

När du hittar ett ämne att ge din egen vinkel på kan vara bra att googla det centrala sökordet eller sökfrasen. Kika på dom bäst rankade resultaten och se om du kan göra det bättre. Ofta är det inte jättesvårt, lite beroende på bransch.

Genom att lägga på dina egna erfarenheter kan du lyfta ämnet till en ny nivå, eller plocka ut det viktigaste och bara fokusera på en del av frågan.

Att göra det bättre handlar inte alltid om längre, mer omfattande eller mer komplext. Det kan lika gärna handla om att hitta kärnan i ett problem och fokusera på en avgränsad del.

5. Skapa en serie av ett gammalt ämne

Gå genom gamla texter och inlägg du har skrivit. Finns det något som skulle må bra av att följa upp med en del 2?

Serier om två eller flera inlägg som antingen delar upp en process eller tar upp olika vinklar på ett problem gör att du får fler ämnen i ett.

Kanske kan du hitta ett gammalt längre inlägg och återvinna det som två-tre separata delar. Då har du dessutom undvikit idétorkan även för nästa veckas inlägg och slipper börja med ett blankt dokument.

Kolla igenom om du har gjort några bredare tipslistor. Det kanske går att plocka ut ett par av punkterna och omvandla dom till hela inlägg. Listor blir ofta lite urvattnade och vissa punkter förtjänar att utvecklas för att verkligen bidra med ett värde för läsaren.

Tio tips för att lyckas på Facebook skulle kunna bli en serie med tre inlägg om hur du skapar, marknadsför och testar ett bra inlägg. Alltså att gå från platta enkla tips, till att verkligen gå in på hur man gör det.

Det finns fler fördelar med att skapa en serie. Genom att attackera ett ämne från lite olika vinklar får du med fler långsvansade sökord, alltså lite längre sökfraser, för din googleranking. Du kan även på ett naturligt sätt länka mellan inläggen och bidrar till ett bättre upplevelse för den som verkligen är intresserad.

6. Förvänta dig inte att kunna skriva från A till Ö

Det är inte lätt att sätta sig framför datorn och förvänta sig att kunna skriva en bra text från start till mål på en och samma gång.

Steg 1 är, som jag var inne på i förra punkten, att ha klara idéer att börja jobba med. Men det går att förbereda sig bättre än så.

Med en smula planering går det att skriva dina texter i etapper. Första gången kanske du sätter dig och mer eller mindre skriver ned rubriken för en text när du bestämt dig för en idé du gillar.

Sedan går du vidare med underrubriker för att ge texten en tydlig struktur. Det kan gå ganska snabbt.

En ideal planering kan vara:

  • Under helgen samlar du på dig idéer (när du gör helt andra saker).
  • På måndag morgon öppnar du Evernote eller Trello och plockar ut en eller ett par idéer du gillar och skriver rubriker för nya blogginlägg.
  • När du tagit en kopp kaffe, hälsat på dina kollegor och skannat igenom mejlkorgen skriver du underrubrikerna och lämnar det där. Det har förmodligen inte tagit en särskilt lång stund av din morgon.
  • Rent arbetsmässigt var det inte så mycket jobb, men det kan bespara dig mycket tid och vånda på torsdag eftermiddag när det är dags att uppdatera bloggen.
  • Kanske krävs det faktainsamling och länkar, men det kan du i så fall samla på dig under onsdagen så att allt är förberett när du ska skriva.

Då kan du sätta dig vid datorn och vara produktiv. Fylla på med text och bilder (som kanske redan finns i Evernote) eftersom du vet precis vad du ska skriva om.

Ett bonustips: Underskatta inte dagsformen och vad du verkligen känner för att göra för dagen. Arbetar du i etapper kan du sköta faktainsamling en dag när det känns bra. Skriva strukturen en dag när du har lite bråttom och trumma på med text när inspirationen flödar. Då blir du både mer effektiv och får högre kvalitet.

Sammanfattningsvis: Så slipper du idétorkan

När du drabbas av idétorka kan du gå igenom den här listan för att få upp ångan. Har du en uttalad ambition att regelbundet skapa bra innehåll är det viktigt att också skapa rutiner för att få fram nya idéer, inte bara hoppas på stundens ingivelse. Det är ett jobb som alla andra.

  1. Svara på frågor du fått från dina kunder.
  2. Återvinn gammalt innehåll.
  3. Samla idéer när du är på språng.
  4. Sno någon annans ämne.
  5. Skapa en serie av ett gammalt ämne.
  6. Dela upp arbetet istället för att skriva från A till Ö.

Lyckas du ändå inte få fart på skrivandet? Strunta hellre i det än att spotta ur dig en text du inte tror på. Planera bättre till nästa vecka.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: