6 steg för att komma igång med e-postmarknadsföringen

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Raketuppskjutning

6 steg för att komma igång med e-posten

Oavsett om du vill komma igång med e-postmarknadsföringen på egen hand eller ta hjälp av Sustenta så kan du ta processen i sex steg:

1. Bestäm ett syfte

Sätt upp ett tydligt syfte för en automatiserad serie av utskick. Vill ni börja med ett nyhetsbrev kan syftet med serien vara att ingen ska kunna starta sin prenumeration utan att få en bra introduktion till ert företag först.

Syftet med det här demoflödet är att räta ut frågetecken som hindrar företag från att använda e-postmarknadsföring. Det går igenom hur e-posten kan ge en bättre bild av ert företag och era produkter. På samma gång är det en demo av hur resultatet av Sustentas tjänster kan se ut.

2. Spika innehållet

Fundera på vilket innehåll serien med utskick ska innehålla. Gör ett schema för vilka ämnen som ska vara med. Det kan vara bra att göra detta tidigt i processen eftersom idéer ofta mår bra av att ligga till sig lite. Genom att göra schemat tidigt är det enkelt att göra justeringar.

3. Ta fram en mall

Genom att ta fram en mall för designen så blir det enklare att fokusera på innehållet eftersom det bara är att klippa och klistra in texten eller bifoga nya bilder.

4. Hitta en prenumerant

Det krävs inte en lista med 10.000 e-postadresser för att komma igång, men har man en enda prenumerant så blir det på riktigt. Fördelen med automatiserade flöden är att även framtida prenumeranter kommer att få det. Ska ett nyhetsbrev tas fram till Kör igången enda prenumerant finns risken att man inte är lika noggrann med innehållet. En prenumerationslista tar tid att bygga upp så det är viktigt med tålamod.

5. Testa

Gå igenom alla länkar och korrekturläs. Olika e-postklienter kan ha olika “hyss för sig”. En del stänger av bilder, andra möblerar om innehållet. Typsnitt kan ha stöd i en klient, men saknar stöd i en annan, och så vidare. Det går att testa hur mycket som helst, men kolla i alla fall att utskicket ser ok ut i ett par vanliga e-postklienter både på datorn och i mobilen.

6. Kör igång och utveckla

Allt går inte att förutse från början. Bestäm dig för vad som är “good enough”. Det går att utveckla det mesta under resans gång. En av fördelarna med e-post är mätbarheten. Därför kan man prova sig fram och se vad som funkar.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: