5 viktiga lärdomar om hur mottagarna klickar i e-postutskick

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Hand som klickar i ett mejl

5 viktiga lärdomar om hur mottagarna klickar

En analys av mottagarnas klickande gav 5 viktiga lärdomar. Dom är enkla och rakt på för alla som jobbar med e-postutskick att ta med sig i strävan att bli ännu effektivare i att styra mottagarnas aktivitet.

Rapporten som pdf kan du hämta här, men här är en kortare sammanfattning på svenska:

Toppen av mejlutskicken får flest klick. Det är den del som mottagarna ser först och som även syns i förhandsgranskningen.  Därför är det bra att hitta något som inte kräver en inledande text att locka med högst upp i mejlet.

Knappar är alltid bättre än länkar. Vid test där en textlänk publiceras precis bredvid av en knapp som länkar till samma innehåll vinner knappen alltid i utklassningsstil.

Folk klickar överallt. Om man bara inte har alldeles för mycket innehåll så att nyhetsbrevet blir alldeles för långt så kan dom få klick precis överallt, även allra längst ned. Lägger man till mer innehåll någon gång emellanåt är det bra att hålla koll på att engagemanget inte sjunker.

Rubriker som berättar en historia ger fler klick. Det gäller att vara rakt på sak och leverera en extremt tydlig nytta för läsaren. Så lite mjuka värden som möjligt och hitta rubriker som kan hjälpa mottagaren oavsett bakgrund är två stalltips.

Det är kul att nörda ner sig i resultaten. Det tycker i alla fall personalen på Emma som har suttit och analyserat klicken i sina utskick.

Hela rapporten med lite extra tips kan du läsa här.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: