5 steg: Så automatiserar du e-posten

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Automatiserat e-postflöde med tre mejl

5 steg: Så automatiserar du e-postmarknadsföringen

Med automatisering kan du skicka e-post utan att du själv behöver trycka på sändknappen. Rätt budskap går till rätt person, vid rätt tillfälle.

Det du behöver göra är istället att ta fram ett utskick, bestämma vad som ska få utskicket att gå iväg och göra inställningarna. Sedan sköter det sig självt. Läs mer om hur automatiserad e-post fungerar här.

Så här kommer du igång med automatiserad e-postmarknadsföring i 5 steg:

1. Skaffa funktionen

I MailChimp, som vi använder som exempel i den här listan eftersom det är världens största e-posttjänst (ESP), är automatisering en betalfunktion. Däremot kostar det inte mycket att komma igång och testa. Du måste köpa krediter, men minibeloppet är i skrivande stund 10 dollar.

Gå därför först in på ditt konto och köp krediter så är du redo att börja komma igång. Använder du någon annan e-posttjänst så kolla vad som gäller. Det är inte alla som erbjuder automatisering och då kan det vara värt att fundera på att byta tjänst.

2. Välj en lämplig trigger

Det bästa automatiserade e-postutskicket att börja med, som alla nyhetsbrev borde använda sig av, är ett välkomstmejl till nya prenumeranter.

Triggern, alltså det som startar igång det automatiserade e-postflödet, för ett välkomstmejl är att någon registrerar sig på prenumerationslistan. Det innebär att så fort en ny prenumerant tillkommer på listan finns det ett förberett utskick som omedelbart skickas ut och hälsar denne välkommen.

Skillnaden mot nyhetsbrevet är att det automatiserade välkomstmejlet går ut till nya prenumeranter individuellt beroende på tidpunkten för deras registrering, medan ett nyhetsbrev skickas till alla mottagare samtidigt oberoende av när dom lades till på listan. Tajmingen blir därmed bättre eftersom mottagaren precis visat ett intresse för ert företag.

Ett välkomstmejl kan byggas ut till flera e-postutskick som en hel välkomstserie, till exempel för att introducera nyttan av era produkter och tjänster för prenumeranterna.

3. Sätt upp ett automatiserat flöde

Efter att triggern är bestämd är det dags att skapa ett automatiserat flöde och välja hur många utskick det ska bestå av. Det går även bra att börja med ett enda utskick eftersom det kan byggas på senare.

auto välj

Välj mallen som du skapat för nyhetsbrevet för ditt utskick och se till att prenumeranterna kommer att känna igen sig. Ett välkomstmejl ska inte förväxlas med ett bekräftelsemejl som genereras av e-posttjänsten med ett standardutseende. Ett välkomstmejl ska komma från dig eller ditt företag och därför är det bra att det har samma format som nyhetsbreven.

Ge en positiv bild av era tjänster och produkter, men akta dig för att bli säljig och prata om dig själv. Gör istället allt för att få trogna läsare, så kommer säljmöjligheterna att komma.

4. Följ upp ett visat intresse

Nu är flödet igång. Det är redan extra relevant eftersom välkomstmejlet skickas ut i direkt samband med att någon visat ett intresse för ditt företag. Rätt tajming är bra, men kan man dessutom skicka ett mer preciserat innehåll till rätt prenumeranter vid rätt tillfälle blir det ännu mer relevant.

Ett e-postutskick kan rikta sig till en betydligt smalare målgrupp för att förstärka eller följa upp ett visat intresse. Det går att göra redan i välkomstmejlet, eller i nästa upplaga av nyhetsbrevet du kommer att skicka.

Till exempel kan man skriva en artikel på hemsidan om ett ämne och länka till artikeln i nyhetsbrevet. Ett uppföljande utskick med mer information skickas bara till dom som klickat på den utvalda länken.

Du skapar helt enkelt ett flöde på samma sätt som för välkomstmejlet, men väljer en annan trigger som bestämmer när det ska sätta igång.

website act

En fördel är att man inte tröttar ut alla dom som inte är intresserade och istället fokuserar på dom som verkligen visat ett intresse.

5. Lägg till nya flöden där du vill följa upp

På det här sättet går det att lägga till automatiska e-postutskick för varje tillfälle som det vore bra att få en uppföljning på. Det behöver absolut inte ersätta andra kontaktvägar som personliga möten eller telefonsamtal. Men genom att skicka ett mejl om någon handlar i webbshoppen, läser er senaste rapport, eller går in och kikar på var ni kommer att föreläsa nästa gång går det att vara helt säker på att potentiella kunder aldrig glöms bort och återkopplingen eller informationen går ut snabbt när intresset är som hetast.

För att kunna sälja krävs ofta flera kontakter för att skapa förtroende. Det är alldeles för ofta som tidsbrist eller fel rutiner gör att potentiella kunder försvinner på vägen. Automatiserad e-post kan motverka det.

Lycka till och tveka inte att ta fråga direkt om du har frågor kring automatiserad e-post.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: