5 skäl till att börja med e-postmarknadsföring

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

5 skäl till att välja e-postmarknadsföring

5 starka skäl till att börja med e-postmarknadsföring

Det finns många sätt att kontakta sina kunder och det gäller att välja sina strider. Det finns goda skäl till att utnyttja e-postmarknadsföring som en av kanalerna och som i stort sett alla borde använda sig av. Däremot kommer inte alla att se möjligheterna, vilket öppnar upp för att ta ett kliv före konkurrenterna genom att göra det bra.

Här är 5 skäl till att du mår bäst av att använda e-postmarknadsföring:

1. Alla kunder har en aktiv e-postadress

Eftersom det inte går att figurera i den digitala världen utan en e-postadress så är det väldigt svårt att inte vara en, åtminstone ganska, aktiv användare och regelbundet gå igenom inkorgen.

2. Be om en mejladress är odramatiskt

Eftersom e-posten är central i kommunikationen mellan kunder och företag är det inte heller konstigt att be om en e-postadress. I e-handel är e-postadressen en förutsättning och dom flesta kunder räknar med att få ett antal mejl i samband med ett köp, som till exempel betalningsbekräftelse och leveransinformation.

En kontakt över e-posten känns sällan påträngande och mottagaren kan själv bestämma när denne vill ta del av innehållet. Jämfört med att be om ett telefonnummer eller en hemadress inkräktar e-posten betydligt mindre på den privata sfären.

3. Du äger din e-postlista

Ett av dom absolut viktigaste skälen till att satsa på e-posten är att du faktiskt äger din egen e-postlista. Så länge mottagarna tycker att kommunikationen sker på ett okej sätt och du är relevant så finns det ingen som kan komma och ändra på spelreglerna.

Tänker du efter så är det ont om bra alternativ på den punkten. I andra medier, sociala eller betalda, sker kommunikationen via ett företag som kan ändra förutsättningarna över en natt.

Det är en högst reell risk och bland annat Facebook har flera gånger dramatiskt ändrat möjligheterna för företag som vill kommunicera med sina kunder på deras plattform så att uppdateringar som ena dagen syns i nyhetsflödet kräver betalda annonser nästa dag.

4. Hela listan finns ett knapptryck bort

Har du byggt upp en bra e-postlista går det väldigt snabbt att nå ut till alla. Med kompletterande information, som ålder, region och intressen, går det dessutom att segmentera mottagarna för med ett enda extra klick.

Använd möjligheten med omsorg så finns det ingen enklare, billigare och tryggare väg att hålla en kontinuerlig kommunikation med dina företagskontakter. Det ger dessutom per automatik all statistik du behöver för att kunna följa upp den.

5. Alla klarar av det

Alla har skickat mejl någon gång, så själva mediet känner alla till. För att använda e-posten i sin marknadsföring krävs det lite mer, men det är inte svårare än att vem som helst kan klara av det. Det finns många bra tjänster som du använder för att administrera dina e-postutskick där du kan komma igång helt gratis. För att minska startsträckan och komma igång på ett smidigt sätt kan Sustenta hjälpa till.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: