4 myter och missuppfattningar om e-post

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

En mytisk drake

4 myter och missuppfattningar om e-post

Det florerar en hel del starkt rotade myter och missuppfattningar om e-post och e-postmarknadsföring.

Det märkliga är att dom inte utgår från självupplevda erfarenheter från inkorgen, utan snarare handlar om hur man tror att andra uppfattar mejlutskick som ett verktyg för företag att kommunicera med sina kunder.

Ett blogginlägg på Sustenta har tidigare slagit hål på 5 myter om e-posten, men även Constant Contact har tagit fasta på fyra vanliga missuppfattningar:

1. All e-post är spam

Första frågan att ställa sig om man fått spam är varför det uppfattas som spam? Är det för att du aldrig bad om det från första början? Eller är det för att innehållet var någonting annat än det du godkände när du registrerade din mejladress?

För det första ska man som företag helst fråga om lov innan man skickar e-post. Till privatpersoner är det dessutom inte tillåtet att skicka utan lov. Dom amerikanska lagarna som Constant Contant hänvisar till (antispamlagen CAN-SPAM) är dessutom betydligt tuffare med höga böter.

För det andra gör e-postklienterna ett ganska bra jobb idag och rensar bort väldigt mycket så att det aldrig når inkorgen.

2. Ingen läser e-post

Det är nonsens eftersom dom flesta både kollar inkorgen och läser väldigt många mejl, även om knappast någon hinner läsa allt.

Dessutom vill folk faktiskt ha e-post från företag man handlar av. Undersökningsföretaget Marketing Sherpa gjorde en studie som visar att 91 procent vill ha reklammejl (från rätt företag), varav 86 procent vill ha det minst en gång i månaden.

Så fundera på vilka mejl som du själv tycker om att få och varför? Fundera både kring innehållet och på vilka villkor som dom kommer till dig.

3. Det går inte att avregistrera sig

Det är faktiskt en av fördelarna med e-postmarknadsföring att det är så lätt att erbjuda kunder att avsäga sig fortsatta utskick.

Det är en fördel för både konsumenter och avsändande företag. Självklart är det bra för kunden att slippa få inkorgen fylld med oönskade mejl. Men även som företag innebär det att kommunikationen kan koncentreras på dom som faktiskt uppskattar den.

Alla seriösa e-postutskick bör ha en tydlig avregistreringslänk för att det ska vara så enkelt som möjligt att avsäga sig prenumerationen. Många lägger den till och med högst upp för att det ska vara extra tydligt. Det minskar också risken för att rapporteras som spam om någon skulle tröttna, vilket kan vara väldigt negativt för en avsändare.

4. E-postmarknadsföring tar mycket tid

Det är klart att det tar lite tid att regelbundet skicka bra e-post. Men det behöver inte ta så mycket tid  att det ligger i vägen för övriga aktiviteter.

Ribban måste bara läggas på rätt nivå och ett utskick måste inte innehålla flera långa artiklar.

Det räcker utmärkt med en eller ett par bilder, 20 rader text och en tydlig Call-to-Action, alltså en uppmaning för hur läsarna ska gå vidare.

Skulle det ändå vara för mycket kan företag som Sustenta hjälpa till med den biten. Här kan du läsa om Sustentas tjänster.

Hela artikeln som är en transkription av en sändning via Periscope med Ryan Pinkham, kan du läsa här.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: