3 verktyg för e-posten jag inte klarar mig utan

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

3 grymma verktyg för e-posten

Det finns många fantastiska verktyg att arbeta med i sin digitala marknadsföring. Problemet ligger ofta i att hitta kombinationen så att rätt verktyg används till rätt saker. Helst ska 1+1 bli 3. Även en riktigt bra tjänst har ofta svagare sidor som kan behöva kompletteras.

Om du inte vet vad SaaS (Software as a Service) är så är det ett bra uttryck att kunna.

Saas är alltså ett program som man inte laddar ned, utan kommer åt via sitt konto på nätet i molnet. När jag skriver om tjänst eller program i de här artikeln menar jag egentligen SaaS som alltså är ett program man betalar för att använda som en tjänst.

Här kommer jag att gå igenom hur man kan komplettera MailChimps verktyg för automatiserade e-postutskick, med två tjänster som är vassare än MailChimp på just sina specialområden att skapa e-postformulär och snygga mallar.

1. MailChimps automatiserade utskick

Väldigt många företag använder sig av MailChimp för sin e-postmarknadsföring, för att hantera sina listor och genomföra utskicken. Fler borde använda sig av MailChimps möjligheter att skicka automatiserade e-postutskick.

MailChimps automatiseringsverktyg

Bland annat krävs det för att skicka välkomstmejl, vilket är ett automatiserat utskick när någon registrerar sig för nyhetsbrevet. Får man inget välkomstmejl så använder sig avsändaren sannolikt inte av den här funktionen alls.

Visserligen är det en betaltjänst, men det kostar under hundringen att komma igång utan att man förbinder sig för något. Det är ett väldigt billigt verktyg som ger stort mervärde till nyhetsbrevet för kaffepengar.

Nyligen har MailChimp gjort en riktigt bra uppdatering i sin mjukvara vilket gör att man kan sätta upp en serie utskick med olika triggers.

Det innebär att man kan styra villkoren för varje enskilt utskick. Ett exempel på en serie med olika triggers:
Ett första utskick skickas när någon registrerar sin e-postadress för nyhetsbrevet.
Andra utskicket skickas efter en vecka, men bara till dom som klickat på en länk i det första (och därmed visat ett intresse).
Tredje utskicket skickas till dom som öppnat något av dom senaste nyhetsbreven.

Det ger fantastiska möjligheter att styra rätt budskap till rätt person. Engagerade kunder eller prenumeranter kan få fler mejl utan att man tröttar ut mindre engagerade. Låter det intressant kan Sustenta hjälpa till att komma igång.

Optin Monsters formulär

Förmodligen har din ESP gratis standardformulär (optin forms) för att samla in e-postadresser på till exempel hemsidan.

Åtminstone i MailChimp har formulären sina begränsningar och därför är Optin Monster ett bra program att komplettera med.

Optin Monsters formulär

Det finns möjligheter att använda olika popupfönter, widgets och lister (side bars). I den dyraste versionen finns även en så kallad exit intent som gör att ett fönster visas enbart när någon är på väg att lämna sidan.

Du skapar formulären inne på ditt konto hos Optin Monster och publicerar dom sedan på hemsidan. Det finns ett väldigt smidigt tillägg för att underlätta processen i bland annat WordPress och styra exakt vilka sidor det ska visas på.

Tjänsten levererar statistik och det går att A/B-testa olika formulär.

Det finns ett par olika nivåer där den billigaste kostar 49 dollar per år eller nio dollar i månaden löpande utan uppsägningstid.

EDM Designers drag-and-drop-editor

För att göra mallar till utskicken har visserligen MailChimp en redigerare där det bara är att dra och släppa element. Det är inget fel på den, men den är lite begränsad när det gäller att till exempel styra radavstånd och marginaler.

EDM Designers dra och släpp

Därför är det värt att titta närmare på EDM designers drag and drop editor. Den är väldigt enkel att jobba med och det är smidigt att styra exakt hur man vill ha det.

När man gör ett nytt utskick är det bara att genom ett knapptryck kopiera koden och klistra in den i MailChimp.

Gratisversionen räcker inte, men den är tillräcklig för att testa produkten. Gillar du den kostar tjänsten från tio dollar i månaden beroende på hur många mallar du vill spara.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: