2 sätt att använda automatisk e-post - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Damon cyklar snabbt

2 sätt att använda automatisk e-post

För att stimulera kreativiteten får du två exempel på hur man kan använda automatiserade e-postutskick i två olika typer av verksamheter.

Första exemplet…

Du arbetar med personlig försäljning genom bokade kundbesök. Dom flesta besök har ungefär samma utgångspunkt där du vill sälja in era tjänster till en kund som inte är så insatt.

Genom att förbereda ett par utskick som går ut till kunden efter ert inledande samtal (eller om det är mötesbokare som sköter det) kan ni få en bättre utgångspunkt för mötet.

När ni träffas vet kunden redan vilken nytta han skulle kunna ha av det du säljer. Kunden har redan fått svar på dom vanligaste invändningarna och kan ställa mer initierade frågor. Eftersom det blir viss repetition kommer ditt budskap att sitta kvar längre efter mötet.

Eftersom dom som är intresserade annars kommer att googla fram sin egen research inför mötet försvinner säljarens kunskapsövertag. Genom e-posten kan du styra vilken information kunden läser och länka till er egen hemsida eller artiklar som ni själva tipsar.

Innan mötet kan du kolla statistiken för att pejla in hur intresset är och beroende på klicken se vad som verkar vara mest intressant.

Det går också att följa upp mötet med en serie automatiserade utskick. Många som tycker att era produkter och tjänster är intressanta kommer ändå inte att köpa av olika anledningar. Tidpunkten kan vara fel, det kanske finns ett par tveksamheter, relationen med nuvarande leverantören är stark eller så är årsbudgeten förbrukad.

Genom e-posten går det att hålla en lågintensiv kontakt med prospekt som du annars helt skulle släppa greppet om eller helt enkelt inte hinner med att följa upp eftersom du gör bedömningen att andra är lite hetare just nu. Läs mer varför här.

…och det andra exemplet

Säg att du säljer cyklar på nätet som man monterar hemma själv. Ni har en butik, men det går också att beställa cyklarna från er webbshop.

Nyhetsbrevet som riktar sig till alla cykelentusiaster har ett nummer inför vintern om hur man klär sig smart och hur dubbdäck förlänger säsongen. Det går ut till alla prenumeranter samtidigt.

Alla nya prenumeranter får allra först en introduktionsserie med era bästa artiklar från tidigare nyhetsbrev som annars bara riskerar att ligga och damma i arkivet. Artiklarna får ett nytt liv samtidigt som dom stärker er ställning som experter på området och ert varumärke.

Ett annat alternativ är att någon som precis har registrerat sitt intresse för produkterna på er hemsida får ett par utskick. Syftet är att bemöta dom där tveksamheterna som ni vet att många har med att montera cykeln själv. Genom utskicken bemöter ni avgörande invändningar mot köp , samtidigt som ni visar en stor kunskap om vad era kunder tycker är bra.

Ett mejl beskriver hur man kan plocka isär cyklarna för att ta med sig på semestern. Ett annat mejl  visar en kort film där besökarna på en mässa enkelt monterar cykeln själva. Och ytterligare ett är en kort film om hur man själv kan välja delar och sin egen unika design på cykeln.

När personen väl har köpt en cykel är det andra frågor som ofta dyker upp. För att ge en så bra upplevelse som möjligt så går det ut en annan serie med utskick.

Ett utskick går iväg strax innan leveransen och förbereder kunden på vilka verktyg det är bra att ha hemma när man ska montera. Ett mejl beskriver hur man undviker fel som många gör vid monteringen och som leder till att er kundsupport får ta emot samtal. Ett tredje utskick går iväg någon dag efter leverans och påminner om att kolla att skruvarna när man har använt cykeln första gången.

Foto: Damon’s new ride, Stephanie Sicore, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på:

Lämna en kommentar