12 skillnader mellan SEO och AdWords - Sustenta Communication

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

12 Skillnader mellan SEO och Adwords när du ska annonsera

12 skillnader mellan SEO och AdWords

För att du ska kunna använda ditt innehåll på webbplatsen effektivare och få bättre resultat av dina annonser är det viktigt att känna till 12 skillnader mellan SEO och AdWords.

När du gör en googling ger Google en lista med sökresultat som är uppdelad i två kategorier:

  1. Det organiska sökresultatet som man når genom SEO (sökmotorsoptimering).
  2. Det betalda sökresultatet som man når genom Google AdWords.

Är du lite osäker på vad organiskt- och betalt sökresultat är och hur det fungerar så får du full koll genom att läsa här.

Eftersom det är ett så dominerande sätt att söka information inför ett köp är sökmotormarknadsföring en väldigt viktig del av marknadsföringen för många företag och bra att ha grundläggande kunskap om.

Den här artikeln går igenom skillnader utifrån ett företagsperspektiv och vad det innebär för möjligheterna att nå ut med innehållet på webbplatsen.

Inlägget går igenom 12 viktiga skillnader mellan SEO och AdWords som du behöver känna till när du marknadsför via Google. Tanken är att hjälpa dig som lärt dig lite om sökmotorsoptimering, men även vill börja annonsera.

Begreppet AdWords i den här texten syftar på annonsering i Googles söknätverk. Det finns andra sätt att annonsera genom AdWords, men det tar vi inte upp nu.

Vad är SEM?

SEM eller sökmotorsmarknadsföring (Search Engine Marketing) inkluderar helt enkelt både SEO och AdWords.

Att arbeta med det ena utesluter inte att man gör det andra. Men båda är viktiga delar av den digitala marknadsföringen och fungerar på olika sätt, med gemensamma nämnare.

Sökmotorsoptimering (att få sitt innehåll att visas högt upp i först och främst Googles sökresultat) och sökmotorsannonsering (att betala för att få synas i sökresultaten) är helt enkelt två olika sätt att marknadsföra sig genom sökmotorer.

Visserligen finns det andra sökmotorer än Google, men den totalt dominerande ställningen i Sverige gör att det inte är värt att lägga någon kraft på utmanare som till exempel Bing.

Vad är syftet med googlingen?

Syftet med googlingen från användarens perspektiv är att få svar på en fråga. Det resultat som verkar ge det bästa svaret i sökresultaten klickar man på. Oavsett om det är en annons eller ett svar som Googles algoritm bedömer som det bästa, ligger det innehåll som hamnar högst upp bra till att få ett klick.

Som användare behöver inte skillnaden upplevas som särskilt stor. Många skiljer inte ens mellan dom organiska och dom betalda länkarna i sökresultatet.

I grunden är tanken för både SEO och annonsering via AdWords den samma – ge ett så relevant svar som möjligt på sökfrågan. Men vilket svar som visas skiljer kraftigt.

Som annonsör eller marknadsförare är det däremot en väldigt stor skillnad mellan dom två och det är viktigt, både att inte blanda ihop begreppen, såväl som att förstå hur det hänger ihop.

För att en annons ska bli lyckad gäller det att bemöta förväntningarna från den som googlar på att få ett bra svar från Google.

Här är ett par viktiga skillnader som det är bra att ha koll på innan du går vidare för att strukturera ditt annonskonto i AdWords.

1. Du väljer själv sökorden som är intressanta

I AdWords gör du själv listor på sökord som du vill att dina annonser ska synas för. Du kan också ge Google tillstånd att använda synonymer och varianter genom så kallad bred matchning.

I det organiska sökresultatet däremot kan du önska vilka sökord som ditt innehåll ska visas för genom att optimera innehållet. Men i slutändan är det Google som avgör vilka sökord som kommer att ge en hög ranking.

Läs mer här om att hitta dina nyckelord.

Det är både en fördel och en nackdel. Du kan få visningar från både långa komplicerade sökfraser och sökningar som du inte kunde klura ut på egen hand.

Omvänt kan det innebära att du får mycket trafik till webbplatsen som inte är relevant i form av potentiella kunder. Det kanske inte gör så mycket, men ger inte heller några fördelar.

En googling med ett annat syfte

Skulle det hända i AdWords kan man lägga in så kallade negativa sökord så att annonserna inte visas för ett glasmästeri om någon söker på vinglas eller spruckna skärmar. Det går också att plocka bort sökord. Då slipper du betala för onödiga klick.

I det organiska sökresultatet är det bara att tacka och ta emot trafiken eftersom den trots allt inte kostar dig någonting.

2. I AdWords måste du välja landningssida

Landningssidan är den sida besökaren hamnar på efter att ha klickat på en länk i sökresultatet.

I SEO är det självklart att börja med landningssidan eftersom det är innehållet på sidan som ska generera en länk högt upp i Googles sökresultat.

I AdWords är det däremot enkelt att börja med annonsen och lägga upp en länk till en befintlig sida. Risken är att den sidan inte alls är tillräckligt relevant för den som googlar och ofta vill ha ett ganska specifikt svar på en sökfråga.

Hur bra annonsen än riktar sig mot ett specifikt sökord kommer landningssidan att bli avgörande om man som säljare kan följa upp ett intresse och ta kunden in i mål.

Läs mer här om hur du gör effektiva landningssidor.

3. SEO och AdWords i olika delar av köpprocessen

En viktig skillnad när du ska ut och annonsera är att tänka på var den som googlar befinner sig i köpprocessen.

Den som är ute och letar information om olika lösningar på ett problem kan befinna sig tidigt i processen. Medan den som letar priser och butiker troligtvis är ganska nära ett köp.

Om jag ska börja träna kanske jag är ute och letar information om vilka klasser och träningsformer som är populära just nu. Förmodligen ganska tidigt i processen.

När jag söker efter träningscenter med barnpassning som erbjuder pilates i centrala Linköping är jag förmodligen mycket närmare ett köp.

Pilates med barnpassning

Frågan är om kombinationen finns i Linköping eller om man behöver två tjänster?

Som träningsföretag är det viktigt att fånga upp mig i båda stadierna av min beslutsprocess. I det tidiga steget vill jag styra informationen så att köparen förstår att just mina träningsformer är bra och poppis.

Det är också viktigt för att bygga en relation och skapa förtroende som kommer att underlätta köpet.

Men jag vill såklart också vara med när beslutet ska fattas.

Den informationsinhämtande delen är svårare att pricka med annonser och då är det en fördel att ha brett och kvalitativt innehåll på webbplatsen som fångar upp ett brett spektra av sökfrågor.

För att försäkra sig om att synas i samband med köpet är annonser i AdWords en bra investering.

4. Den som klickar på en annons kostar pengar

Ett klick på en annons i AdWords kostar pengar och därför kommer man att vilja se tydliga resultat av sin annonsering.

Att fånga upp potentiella kunder tidigare i deras beslutsprocess kan vara lika viktigt som att komma in precis vid köpet. Men det går inte att komma ifrån att det blir svårare att motivera annonspengar på något som inte direkt bidrar till högre försäljning och blir svårare att mäta.

Därför är SEO och bra innehåll på webbplatsen viktigt då det kan generera besökare över tid och fånga upp besökare som bara skannar av marknaden eller alternativ.

Ett alternativ är att på olika sätt fånga upp potentiella kunder genom till exempel ett nyhetsbrev. Klicket på annonsen i Google kostar pengar, men det ger å andra sidan möjligheter att mer riktat och effektivt följa upp besökare på webbplatsen.

Eller gör som Sustenta och erbjud en gratis kurs. Går du inte redan kursen om digital marknadsföring är det bara att registrera sig (eller läsa mer här först).

5. I annonsen styr du budskapet

Du bestämmer själv vad som visas i annonsen i AdWords och kan fundera på ditt budskap med vetskap om att det kommer att visas exakt som du vill den som söker.

Det gör att du får en bättre kontroll, men det är viktigt att återvända till syftet hos den som googlar. Ligger man nära ett köp så kanske man till och med vill se priset direkt i annonsen, medan man i andra lägen bara söker information.

Framför allt är det viktigt att komma ihåg att eftersom annonsen kostar pengar vill man ha rätt sorts klick och kan styra budskapet efter det.

Genom att skriva en metabeskrivning kan man till viss del styra vad som ska visas även i det organiska sökresultatet. Men det är egentligen bara en rekommendation till Google som i slutändan bestämmer själv.

Här kan du läsa mer om att skriva anpassat för ett nyckelord.

6. En ren säljsajt är tråkig

Det behöver naturligtvis inte vara så, men sidor som bara ska matcha en specifik annons kan tendera att bli lite kortare och mer säljande.

Däremot behöver en webbplats olika typer av innehåll för att bli intressant, hålla kvar besökarna och ge mer information till potentiella kunder som efterfrågar det.

en sajt med starkt säljbudskap

Då krävs det lite olika typer av innehåll, sådant som mer syftar till att fånga upp besökare från det betalda sökresultatet och det som är tänkt att synas i det organiska sökresultatet.

Ett företag som bara kränger blir lite jobbigt i längden.

7. Responsen är omedelbar för en annons

Att få en bra placering i det organiska sökresultatet kan ta lång tid. Det kan ta veckor eller månader för en ny artikel att klättra i Google. Väl där ligger den kvar ganska tryggt.

Annonser i AdWords ger däremot ett mer eller mindre omedelbart resultat. Så fort annonsen godkänns så börjar den synas i sökresultatet. En riktig quick fix. Men å andra sidan kommer den att försvinna i samma sekund som din annonsbudget tar slut.

Därför är det bra att ha en bas i SEO för att du alltid ska kunna bli hittad i sökresultatet, medan du måste värdera insatserna på AdWords mer noggrant.

8. Du måste välja dina strider i AdWords

Så länge man får tillbaka mer än vad man lägger in på annonser i Google AdWords är det inga problem. Men det går inte att finnas med överallt och för alla typer av sökord.

Det gäller helt enkelt att välja sina strider i AdWords och satsa på dom ställen man förväntar sig ett bra resultat.

Detta till skillnad mot sökmotorsoptimering där man med bra innehåll hela tiden kan ta ny mark och synas i allt fler sökningar utan att behöva ge upp gamla sökord.

9. Du kan få olika ingångar på samma nyckelord

En sida på webbplatsen kan ju få länkar i både det organiska och det betalda sökresultatet. Kvalitativt innehåll fångas upp i sökresultaten, men kan även användas för att länka till i annonser.

I exemplet kring träningsanläggningen kanske någon hamnar på pilatessidan för en sökning på “populära träningsformer” genom det organiska sökresultatet. Det blir en del i beslutet att senare söka på “pilates Linköping“, som är en sökfras kopplat till en annons i AdWords.

Så skiljer sökresultatet för SEO och AdWords

Compricer.se hamnar högt upp i båda sökresultaten.

Är sidan utformad så att den både är informativ och säljande kan den användas både för SEO och AdWords. Samma sökfras kan även ge länkar till söksidan i både det organiska och betalda sökresultatet

Det kan vara bra att tänka på när man tar fram innehåll eftersom. Det innebär nämligen en hel del arbete att göra specifika landningssidor för alla annonser.

10. Möjligheterna att testa är stora i AdWords

Det finns stora möjligheter att testa i AdWords vilka sökord som ger bäst resultat och hur man effektivast utformar sina annonser.

Man kan göra olika varianter och se hur dom slår och även använda funktionen experiment om man vill prova nya grepp.

Sökmotorsoptimeringen är betydligt trögare och det går inte att få data svart på vitt på samma sätt. Däremot kan man använda resultaten från AdWords och fundera på hur man kan effektivisera sin SEO efter nya insikter om kunderna.

11. Besökarna agerar annorlunda på sidan

I Google Analytics går det att dela upp besökare från det organiska sökresultatet och från det betalda.

Läs här om hur du installerar Google Analytics på din webbplats.

Förmodligen skiljer sig besökare från SEO och AdWords och sannolikt uppför dom sig lite annorlunda. Studera hur många sidor dom besöker, hur lång tid dom tillbringar på webbplatsen och om det skiljer sig vilka enheter dom surfar på (mobilt eller från dator).

Sätter du upp mål i Google Analytics kan du jämföra vilken grupp som bäst uppfyller målen.

Så sätter du upp mål i Analytics.

12. En organisk besökare befinner sig var som helst

Har du ett lokalt företag är det den geografiska platsen avgörande för att kunna få kunder, men det är svårare att styra i SEO. En besökare kan befinna sig var som helst.

Det går visserligen att påverka i sökmotorsoptimeringen. Men i AdWords går det att styra mycket bättre genom att begränsa annonserna till regioner.

Ett företag som arbetar med lokala tjänster i Timrå har ingen större glädje av en besökare som vill veta hur man installerar en tvättmaskin i Simrishamn. Inte som potentiell kund i alla fall.

Det är viktigt att ha i åtanke när man tittar på statistiken från webbplatsens besökare och vilken effekt marknadsföringen har.

Sammanfattningsvis

Sökmotorsoptimering (SEO) och annonsering i Google AdWords är två olika delar av SEM, sökmotorsmarknadsföring. Båda två syftar till att få en bra placering i sökresultaten i Google.

Däremot finns det viktiga skillnader. Dom är det är viktigt att vara medveten om för att arbeta effektivt med sin digitala marknadsföring.

Förutom det som skiljer så finns det också en hel del gemensamma nämnare mellan SEO och betald sökordsannonsering. Samma sökord kan ge länkar till webbplatsen både genom det organiska och det betalda sökresultatet.

Vill du ha hjälp att skriva webboptimerade texter eller komma igång med din annonsering i AdWords? Då är du välkommen att kontakta Sustenta.

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: