10 tips för en snygg e-postsignatur

Vill du ha hjälp att sälja bättre på nätet?

Vacker signatur

10 designtips för en snygg e-postsignatur

Önskar du att sigillet på dina e-brev var lite snyggare? Det är inte bara första intrycket som räknas, utan även det sista.

Avsändaren är en av dom allra viktigaste faktorerna för att e-post ska öppnas. Nu syns ju inte signaturen förrän det är öppnat och läsaren har nått slutet, men varje mejl bygger varumärket inför nästa.

Canva har listat 10 tips på hur du kan lyfta e-postsignaturen till nya höjder och ger konkreta exempel på hur du ska tänka kring designen. Guiden gav ett lyft åt min egen signatur och här kommer en sammanfattning av artikeln på svenska:

Håll nere mängden information

Du behöver inte klämma in all information och alla möjliga och omöjliga kanaler man kan nå dig. Är dom intresserade kommer du att få chansen att lyfta fram det så småningom.

Glöm alla måsten och fundera på hur man på bästa sätt kontaktar just dig.

Det finns inte ens något som säger att du måste ha med ett telefonnummer om det inte är bästa sättet att nå dig. Twitter eller Facebook kanske är mer relevant i ditt fall och då kan du länka till dom kanalerna istället.

Glöm för Guds skull inte mobilvänligheten!

Andelen mejl som läses på en smartphone växer lavinartat. Det innebär att delar av en e-postsignatur med ett par år på nacken kan vara fullkomligt oläsliga för merparten av mottagarna.

En logga kan inkludera text som inte gör sig själv rättvisa på en liten skärm. Länkar som funkar på datorn kan bli omöjliga att pricka med tummen.

Signaturen riskerar också att möbleras om på ett sätt du inte räknar med om designen är gjord för en datorskärm.

Använd få färger

Ju fler färger du använder, ju större är risken att gå vilse och mixa färger som verkligen inte matchar varandra.

Använd färgen eller enbart två färger från exempelvis loggan. Är du mer sparsam med färgerna är det lättare att verkligen lyfta fram dom delar av signaturen som du vill framhäva eftersom dom kommer att sticka ut.

Har du en svart logga så kasta in en klar färg och stryk över till exempel webbadressen. Då kommer den definitivt att sticka ut.

Använd ännu färre typsnitt

Undvik att använda många olika typsnitt för att markera viktiga stycken eller information som du vill framhäva.

Se istället till att hitta en typsnitt som erbjuder olika alternativ och tjocklekar. Då kan du arbeta med samma typsnitt och ändå tydliggöra vilka element i signaturen som är viktigast.

Öka och minska teckenstorleken och använd färger.

Vill du använda flera typsnitt, så begränsa dig till två. Välj en sans serif och en serif.

Jobba med en hierarki

E-postsignaturen är inte en demokrati där alla element är lika viktiga.

Lyft upp det som du tycker är viktigast och låt det andra stå tillbaka. Är det ditt namn som ska synas tydligast så se till att det är överst, störst, tjockast och vackrast.

Ha med enkla grafiska element

Det är inte ovanligt att stöta på signaturer med ett virrvarr av olika loggor för koncernens alla företag och produkter.

Rensa i den floran och nöj dig med den viktigaste loggan.

Ett annat grafiskt element kan vara en ansiktsbild, vilket verkligen ger signaturen en personligare touch.

Sociala medieikoner kan driva trafik

Ikoner är mer effektiva än länkar eftersom det mänskliga sinnet blixtsnabbt processar ikoner och fyller dom med innehåll.

Jobbar du hårt med dina sociala kanaler är det rätt tillfälle att framhäva dom i signaturen. Men som sagt, se till att det är i form av ikoner och försök dessutom att hitta ett bra sätt att få dom att naturligt smälta in i designen.

Arrangera texten snyggt

Dom allra flesta signaturer är vänsterställda eftersom det är på det sättet vi är vana att läsa.

Genom att arrangera (aligne) informationen på ett annat sätt kan man få en kompakt och snygg signatur. Det kan man exempelvis göra genom att lägga loggan till vänster om kontaktinformationen och vänsterställa texten i förhållande till den.

Ge texten luft

E-postsignaturer ger lätt ett lite trångt intryck. Mycket info ska in på liten plats.

Därför kan det vara på sin plats att lägga in lite extra luft mellan raderna. Genom att avdela styckena med linjer kommer det ändå inte att se tomt och osammanhängande ut.

Det kommer att bli renare, enklare och mer lättsmält.

Det går också att använda en så kallad pipe (“|”) för att dela upp signaturen.

Hitta balansen!

Ingen regel utan undantag. Så länge du hittar en bra balans kan du använda dig av flera färger eller typsnitt.

Men om du väljer att inkludera alla sociala ikoner som du kommer över, kan det kanske vara bra att skära ned extra mycket på dom andra delarna och reducera din övriga kontaktinformation.

Läs hela artikeln av Mary Stribley här, med bra bilder och exempel för varje tips.

Med hjälp av tipsen gick min egen e-postsignatur från…

bättre e-postsignatur

till…

epostsignatur efter

 

Foto: Signature, Sebastien Wiertz, CC BY 2.0

Om författaren Torbjörn Sandblad

"Jag lever digital kundkommunikation varje dag med en passion för att hitta rätt vägar för rätt budskap. I kombination med min bakgrund som företagsekonom och ett flertal år som säljare ute på fältet ser jag hur den digitala marknadsföringen både kan ge fantastiska data och samarbeta med det personliga mötet för att förbättra försäljningen och nå affärsmålen. Alla mina blogginlägg har som syfte att ge en ny idé eller insikt för hur ni kan bli ännu bättre på att nå ut till era kunder i digitala kanaler."

följ mig på: